De Aston Martin Cygnet heeft nooit echt het succes gebracht dat Aston had gehoopt. Aanvankelijk was het idee superslim. Om de gemiddelde CO2-uitstoot te drukken, was het plan om per verkochte Aston een Cygnet mee te leveren. Dat mocht echter helaas niet, en werd de Cygnet een luxe hebbeding. De basis was een Toyota iQ, met een 1,3-liter viercilinder met minder dan 100 pk. Deze Aston Martin Cygnet met V8 heeft gelukkig een beetje meer.

De reguliere Cygnet werd uiteindelijk niet het succesvolle model dat Aston Martin voor ogen had, want er werden er minder dan duizend exemplaren van verkocht. Op zich ook niet zo heel erg vreemd, want een Cygnet had weliswaar een unieke neus en fraai leer in het interieur, het reed vooralsnog heel erg als een Toyota iQ. Oh, en laten we niet vergeten dat de Cygnet bijzonder prijzig was. Dus alleen een Brabus Smart-rijder was geïnteresseerd.

430 pk en 470 Nm, in een stadsautootje

Gelukkig was er dus een klant bij Aston Martin die dacht: op zich is een Cygnet wel geinig, maar dan moet er wel een serieuze motor inzitten. Bij Aston Martin vonden ze het ook wel een leuk verzoek, dus gingen ze aan de slag. Het resultaat is de Aston Martin Cygnet V8. De motor is afkomstig uit een Aston Martin V8 Vantage, een heuse 4,7-liter V8 die er 430 pk uitperst. Het koppel is met 470 Nm ook niet verkeerd.

Die V8 is gekoppeld aan een gerobotiseerde handbak en levert het vermogen af op de achterwielen. Dit is de enige Cygnet met achterwielaandrijving. Je kan er overigens een boom over opzetten in hoeverre het een Cygnet is. Eigenlijk is het een compleet nieuw chassis met een V8 erin en een Cygnet-koets erbovenop. Maar het is gebouwd door Aston Martin zelf, niet door een stel overenthousiaste monteurs met een krat pils achter de kiezen.

Cygnet met V8 heeft nog niet veel gereden

Zoals je kunt zien, zijn de wielen ook van een Aston Martin Vantage. Ook de kleur – donkergroen – is typisch Aston. Het is bijna niet te begrijpen dat de vorige eigenaar er slechts 5.000 kilometer mee heeft gereden. Dan betaal je een enorm bedrag om zo’n auto speciaal te laten maken (een reguliere Vantage kopen was goedkoper geweest) en dan rijd je er nauwelijks mee. Anderzijds is het natuurlijk ook zo dat dit soort rijke eigenaren enorme collecties hebben.

Lees ook: Aston Martin Cygnet V8 doet rondje Londen

Maar dat is alleen maar fijn als jij ook zo’n Cygnet met V8 wil hebben. Je kunt nu niet naar Aston martin gaan en vragen of ze er ook eentje voor je willen bouwen. Deze generatie Vantage wordt al jaren niet meer geproduceerd. ‘Gelukkig kun je dit unieke exemplaar nu kopen! Hij staat te koop bij Aston Martin specialist Nicholas Mee. De prijs is uiteraard ‘op aanvraag’, maar het is de perfecte auto voor je Aston Martin-collectie.

Eén reactie op “Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?”

  1. Vooral bijzonder knap dat ze die dikke V8 in het vooronder hebben weten te lepelen; aan de plaatwerkdelen te zien lijken de afmetingen in lengte niet toegenomen t.o.v. het origineel.
    Zo’n IQ rijdt verbazing lekker, ben benieuwd hoe eng dit apparaat is. 🙂

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *