Als je de praktische bezwaren over efficiëntie en opslag even wegdenkt, moet iedereen het er wel over eens zijn dat waterstof een relaxte oplossing zou zijn: het gemak van een benzineauto, maar dan met water als uitstoot. Nu al kun je een gebruikte waterstofauto kopen voor minder dan 20.000 euro, maar zelfs als je in de buurt woont van een tankstation is dat niet meteen een puik plan.
Laten we beginnen de kosten voor een volle tank waterstof. Een paar jaar geleden kostte het spul 10 euro per kilo en kon je voor nog geen 60 euro een Toyota Mirai helemaal voltanken. Daarna kon je 650 kilometer rijden tot de volgende tankbeurt. Tegenwoordig loopt de kiloprijs tegen de 20 euro, dus ben je al snel meer dan 100 euro kwijt voor een volle tank. Er zijn benzineauto’s die je voor minder kunt rijden.
Je moet wegenbelasting gaan betalen
De kosten per kilometer zijn dan misschien te vergelijken met die voor benzineauto’s, maar momenteel betaal je geen wegenbelasting voor een waterstofauto. Helaas gaat ook dat veranderen. Volgend jaar moet je een kwarttarief betalen voor EV’s en waterstofauto’s, maar vanaf 2026 moeten eigenaren van álle auto’s de volle mep betalen. En met zware auto’s gaat dit aantikken.
Een Toyota Mirai weegt 1.900 kilo en een Hyundai Nexo zelfs nog iets meer. Dit betekent dat je straks meer dan 100 euro aan wegenbelasting per maand moet gaan betalen. Een gemiddelde personenauto op benzine weegt 300 tot 400 kilo minder dan een auto met brandstofcel, dus dat ga je wel merken in de maandelijkse lasten. Het wordt dus alleen maar minder rendabel om op waterstof te rijden.
Dan zijn er nog de reparatiekosten
We willen niet zeggen dat alle waterstofauto’s per definitie stukgaan, maar het is een relatief jonge techniek. De Duitse eigenaar van een Hyundai ix35 FCEV op waterstof had een kapotte brandstofcel. Dit onderdeel zet waterstof om in elektriciteit. De garage gaf de eigenaar een offerte van 100.000 euro. De auto was dus gelijk total loss.
Is er geen toekomst voor waterstof?
Waterstof krijgt hoe dan ook een rol in de toekomst. De kans is groot dat de industrie van Nederland veel gaat doen met waterstof. Dit betekent ook dat de productie toeneemt en de kosten waarschijnlijk omlaag gaan. Daarnaast houden veel bedrijven zich bezig met het winnen van waterstof en zijn er hoopvolle berichten dat er genoeg van het spul in de grond zit.
Daarnaast zijn er nog verschillende bedrijven zoals Toyota en BMW die geloven dat het spul een rol krijgt in de verduurzaming. Ook zijn er diverse start-ups die met unieke ideeën komen voor de toekomst; wie weet zit daar ineens de heilige graal tussen. Voor nu is de waterstofauto in Nederland nog vrij kansloos, maar het tij kan zomaar keren.
The Real Wheely heeft op 3 maart 2024 geschreven:
“Vanaf 2026 moeten eigenaren van álle auto’s de volle mep betalen. En met zware auto’s gaat dit aantikken. Dit betekent dat je straks meer dan 100 euro aan wegenbelasting per maand moet gaan betalen. Een gemiddelde personenauto op benzine weegt 300 tot 400 kilo minder, dus dat ga je wel merken in de maandelijkse lasten. Het wordt dus alleen maar minder rendabel om op waterstof te rijden.”
Huh? Wat een rare zin! Het wordt totaal onrendabel om ELEKTRISCH te gaan rijden! Het lijkt mij dat als fabrikanten met auto’s komen met een waterstofverbrandingsmotor dat het gewicht niet veel hoger zal worden dan andere brandstofauto’s. Dan heb je die zware accu’s niet meer nodig.
Roghair heeft op 8 maart 2024 geschreven:
We kunnen gewoonweg niet het hele wagenpark elektrificeren, vrachtwagens,tractoren, autobussen, legervoertuigen zul wel degelijk moeten laten rijden op waterstof. Daarbij komt dat ook een groot deel van de personen wagens op waterstof gaan rijden, dit ivm gebrek aan grondstoffen die schaars worden
Fredo heeft op 4 maart 2024 geschreven:
Waterstof in personen is kansloos! Ik heb zelf een 20 jaar geleden aan waterstof ontwerpen voor de Europese auto industrie gewerkt, weet hierdoor veel van de veiligheid bij gebruik in personen autos. Een groot probleem ( wat ik nergens lees) is wat als ik mijn auto 2 weken niet gebruikt. De waterstof tenk zal toch min 100 of 150C moeten blijven, dit doet men door een kleinbetje waterstof uit de tank te laten ontsnappen. Bij voertuigen die elkedag rijden is waterstof wel een optie. personenauto dus niet! Ook de veiligheids kosten maken gebruik van waterstof duur. Een makelijker optie, die ook duurzaam is, vuurtuigen op synthetische brandstof te laten rijden, de ontwikkel inspanning ( dus ook de kosten) zin hierbij veel lager. En bestaande voertuigen kunnen hier gewoon op rijden!
Maar helaas wil de autobranche graag hebben dat we nieuwe autos kopen dus vandaar de inzet op EV. Synthetische brandstof zorgt er namelijk niet voor dat we meer nieuwe autos kopen dus de autobranche is hier optegen.
Dan heeft op 5 maart 2024 geschreven:
De auto’s die nu rondrijden op waterstof is waterstof onder hoge druk in gasvorm. Daar heb je geen last van bewaartemperaruren. We zijn nog lang niet op het punt dat vloeibaar waterstof een gemeengoed wordt in de autobranche. Maar ik ben het met je eens dat gezien het inefficiënte gebruik van waterstof in een brandstofcel auto, niet persé een goede oplossing is voor de toekomst. Alleen als ze een ICE motor ontwikkeld krijgen die een behoorlijke efficiëntie heeft en je de elektromotor en batterij kunt weglaten, maakt het wellicht een verschil.
Eagle heeft op 4 maart 2024 geschreven:
Hoi ieder keer worden er onwaarheden geschreven door betaalde fossiel vrienden!!Onze overheid (Rutte) is een van hun!
De waarheid is dat bijna alle autofabrikanten al klaar zijn met EV’s In de EU zijn al wetten aangenomen die om 50/100 kilometer een waterstof tankstations moeten komen!In Nederland is de netwerk om te stekkeren ,laat staan onze huizen te voorzien al vol
Roy heeft op 3 maart 2024 geschreven:
Het is ook het extra duurder maken zodat het bijna onmogelijk word denk je echt dat de oliebaronnen dit zomaar toelaten?
Gewoon de prijs opdrijven zodat het zeer ontrekkelijk word
Naftie heeft op 3 maart 2024 geschreven:
Waterstof wordt nu zo goed als exclusief met ´steam reforming´ uit aardgas gehaald, met zeer veel CO² uitstoot.
De industrie gebruikt momenteel jaarlijks 70 miljoen ton waterstof, vooral voor chemie en kunstmestproductie.
Dat allemaal op electrolysers zetten om de CO² uitstoot te reduceren is al een waanzinnige uitdaging, het is maar de vraag of we daar voldoende hernieuwbare energie voor kunnen opwekken.
Well-to-wheel verbruikt een waterstofwagen met electrolyser-waterstof 5 keer meer electriciteit dan een batterij-electrische wagen, voornamelijk natuurkundige beperkingen (energieverlies compressie). Daar hebben we zeker onvoldoende energie voor. En wie wil 5 keer meer betalen per kilometer?
Maarten heeft op 3 maart 2024 geschreven:
100%
フォード heeft op 2 maart 2024 geschreven:
Mischien gebaseerd op dit artikel? https://www.change.inc/energie/witte-waterstof-uit-de-bodem-kan-onuitputtelijk-bron-van-energie-zijn-39685
Michel heeft op 2 maart 2024 geschreven:
“Genoeg van het spul in de grond zit” 😂.. de redactie even uitgeschoten met de pen? Of heeft echt iemand dit gezegd?.
Waterstof is namelijk genoeg aanwezig op aarde, maar niet in de H2 vorm. Die moet je dus maken.. H2 zit niet als delfstof in de grond.
Nomikyno heeft op 3 maart 2024 geschreven:
Nee, niet uitgeschoten met de pen Michel. Even verder kijken dan je neus lang is. Op de tekst klikken, wat een link is. 😉