
Toyota is al lang lid van het kamp ‘waterstof-is-onderdeel-van-de-toekomst’. Het Japanse merk volgt nog steeds de strategie die voorschrijft dat alle aandrijftypes een rol gaan spelen in de toekomst. Ook de pick-up van het merk past in die strategie. Toyota heeft inmiddels tien prototypes van een Hilux die waterstof omzet in elektriciteit en alleen zuiver water uitstoot.
De helft van de prototypes wordt ingezet bij ‘strenge praktijktests om de veiligheid, prestaties, functionaliteit en duurzaamheid te beoordelen’. De andere helft zijn showmodellen die mensen moet interesseren in de pick-up op waterstof. Helaas is de onverwoestbare Hilux voorlopig nog niet te koop met een waterstofaandrijflijn.
Dit kost het om de Toyota Hilux op waterstof vol te tanken
In het ladderframe van de pick-up zijn drie waterstoftanks met een inhoud van 2,6 kilo verwerkt. Vul je deze tanks met 7,8 kilo waterstof, dan kun je 600 kilometer rijden. Als je goed zoekt, kun je waterstof vinden voor zo’n 17 euro per kilo. Maar de prijzen gaan ook al richting de 28 euro per kilo bij andere stations. Je bent dus minimaal 130 euro kwijt om 600 kilometer te rijden, maar met een beetje pech is het bijna 220 euro.
De tankinhoud van de Hilux met 2,8-liter dieselmotor is 80 liter. Voor een volle tank ben je zo’n 150 euro kwijt. Maar daarmee kun je wel ruim 900 kilometer rijden, als we voor het gemak rekenen met de fabrieksopgave (daar rekenen we immers ook mee bij de waterstof). Voor 600 kilometer ben je dus zo’n 100 euro kwijt in Nederland. Tank je ergens in het noorden of zuiden, dan is de literprijs waarschijnlijk nog lager.
Waarom niet gewoon een EV?
Volgens Toyota zou een volledig elektrische Hilux nog veel zwaarder zijn dan deze waterstofauto. Door te kiezen voor de lichtere waterstofaandrijflijn, blijft er meer trekgewicht over. Je zag het al bij de volledig elektrische G-klasse: die mag ook bijna niets trekken volgens het kentekengewicht. Dit komt omdat de auto van zichzelf al bijzonder zwaar is.
Specificaties van de waterstofelektrische Toyota Hilux
De waterstofelektrische Toyota Hilux heeft dezelfde aandrijflijn als de Mirai, maar dan in een compactere vorm. De auto zet dus waterstof om in elektriciteit en de aandrijving komt van elektromotoren. De elektromotor op de achteras stuurt het vermogen van 182 pk en koppel van 300 Nm naar de achterwielen. De diesel heeft 204 pk en 500 Nm, trouwens.
Toyota wil in 2030 Koning Waterstof zijn. Qua auto’s gaat dat vast lukken, maar dan moeten er ook waterstoftankstations komen. Vraag jezelf eens af: wat is de laatste keer dat je voorbij zo’n tankstations bent gereden? We hopen nog steeds van harte voor Toyota dat de waterstofdroom uitkomt, maar er nog wel wat hindernissen te nemen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Dit kost het om de Toyota Hilux op waterstof vol te tanken (voor 600 km)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit onbekende model is waarschijnlijk de betrouwbaarste Volkswagen ooit gebouwd

Waarom de Toyota Hilux de perfecte auto is voor waterstof

Deze Toyota Hilux is gebouwd om elektrische auto’s in parkeergarages te blussen

Toyota pakt door en bouwt een Corolla Cross en Hilux op waterstof

Toyota Hilux veroorzaakt geheel onverwachts enorme ravage op de weg

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Toyota heeft een briljante manier om waterstof te ’tanken’

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Cybertruck in de uitverkoop: is de bizarre Tesla nu mislukt?

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

Het populairste automerk in Nederland verkoopt ook de lelijkste auto van dit moment

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Ik rij elke week wel een paar keer langs een waterstof tankstation.in den haag zit ee namelijk 1