Toyota is al lang lid van het kamp ‘waterstof-is-onderdeel-van-de-toekomst’. Het Japanse merk volgt nog steeds de strategie die voorschrijft dat alle aandrijftypes een rol gaan spelen in de toekomst. Ook de pick-up van het merk past in die strategie. Toyota heeft inmiddels tien prototypes van een Hilux die waterstof omzet in elektriciteit en alleen zuiver water uitstoot.
De helft van de prototypes wordt ingezet bij ‘strenge praktijktests om de veiligheid, prestaties, functionaliteit en duurzaamheid te beoordelen’. De andere helft zijn showmodellen die mensen moet interesseren in de pick-up op waterstof. Helaas is de onverwoestbare Hilux voorlopig nog niet te koop met een waterstofaandrijflijn.
Dit kost het om de Toyota Hilux op waterstof vol te tanken
In het ladderframe van de pick-up zijn drie waterstoftanks met een inhoud van 2,6 kilo verwerkt. Vul je deze tanks met 7,8 kilo waterstof, dan kun je 600 kilometer rijden. Als je goed zoekt, kun je waterstof vinden voor zo’n 17 euro per kilo. Maar de prijzen gaan ook al richting de 28 euro per kilo bij andere stations. Je bent dus minimaal 130 euro kwijt om 600 kilometer te rijden, maar met een beetje pech is het bijna 220 euro.
De tankinhoud van de Hilux met 2,8-liter dieselmotor is 80 liter. Voor een volle tank ben je zo’n 150 euro kwijt. Maar daarmee kun je wel ruim 900 kilometer rijden, als we voor het gemak rekenen met de fabrieksopgave (daar rekenen we immers ook mee bij de waterstof). Voor 600 kilometer ben je dus zo’n 100 euro kwijt in Nederland. Tank je ergens in het noorden of zuiden, dan is de literprijs waarschijnlijk nog lager.
Waarom niet gewoon een EV?
Volgens Toyota zou een volledig elektrische Hilux nog veel zwaarder zijn dan deze waterstofauto. Door te kiezen voor de lichtere waterstofaandrijflijn, blijft er meer trekgewicht over. Je zag het al bij de volledig elektrische G-klasse: die mag ook bijna niets trekken volgens het kentekengewicht. Dit komt omdat de auto van zichzelf al bijzonder zwaar is.
Specificaties van de waterstofelektrische Toyota Hilux
De waterstofelektrische Toyota Hilux heeft dezelfde aandrijflijn als de Mirai, maar dan in een compactere vorm. De auto zet dus waterstof om in elektriciteit en de aandrijving komt van elektromotoren. De elektromotor op de achteras stuurt het vermogen van 182 pk en koppel van 300 Nm naar de achterwielen. De diesel heeft 204 pk en 500 Nm, trouwens.
Toyota wil in 2030 Koning Waterstof zijn. Qua auto’s gaat dat vast lukken, maar dan moeten er ook waterstoftankstations komen. Vraag jezelf eens af: wat is de laatste keer dat je voorbij zo’n tankstations bent gereden? We hopen nog steeds van harte voor Toyota dat de waterstofdroom uitkomt, maar er nog wel wat hindernissen te nemen.
Fabian heeft op 13 juni 2024 geschreven:
Ik rij elke week wel een paar keer langs een waterstof tankstation.in den haag zit ee namelijk 1