
Toyota is al lang lid van het kamp ‘waterstof-is-onderdeel-van-de-toekomst’. Het Japanse merk volgt nog steeds de strategie die voorschrijft dat alle aandrijftypes een rol gaan spelen in de toekomst. Ook de pick-up van het merk past in die strategie. Toyota heeft inmiddels tien prototypes van een Hilux die waterstof omzet in elektriciteit en alleen zuiver water uitstoot.
De helft van de prototypes wordt ingezet bij ‘strenge praktijktests om de veiligheid, prestaties, functionaliteit en duurzaamheid te beoordelen’. De andere helft zijn showmodellen die mensen moet interesseren in de pick-up op waterstof. Helaas is de onverwoestbare Hilux voorlopig nog niet te koop met een waterstofaandrijflijn.
Dit kost het om de Toyota Hilux op waterstof vol te tanken
In het ladderframe van de pick-up zijn drie waterstoftanks met een inhoud van 2,6 kilo verwerkt. Vul je deze tanks met 7,8 kilo waterstof, dan kun je 600 kilometer rijden. Als je goed zoekt, kun je waterstof vinden voor zo’n 17 euro per kilo. Maar de prijzen gaan ook al richting de 28 euro per kilo bij andere stations. Je bent dus minimaal 130 euro kwijt om 600 kilometer te rijden, maar met een beetje pech is het bijna 220 euro.
De tankinhoud van de Hilux met 2,8-liter dieselmotor is 80 liter. Voor een volle tank ben je zo’n 150 euro kwijt. Maar daarmee kun je wel ruim 900 kilometer rijden, als we voor het gemak rekenen met de fabrieksopgave (daar rekenen we immers ook mee bij de waterstof). Voor 600 kilometer ben je dus zo’n 100 euro kwijt in Nederland. Tank je ergens in het noorden of zuiden, dan is de literprijs waarschijnlijk nog lager.
Waarom niet gewoon een EV?
Volgens Toyota zou een volledig elektrische Hilux nog veel zwaarder zijn dan deze waterstofauto. Door te kiezen voor de lichtere waterstofaandrijflijn, blijft er meer trekgewicht over. Je zag het al bij de volledig elektrische G-klasse: die mag ook bijna niets trekken volgens het kentekengewicht. Dit komt omdat de auto van zichzelf al bijzonder zwaar is.
Specificaties van de waterstofelektrische Toyota Hilux
De waterstofelektrische Toyota Hilux heeft dezelfde aandrijflijn als de Mirai, maar dan in een compactere vorm. De auto zet dus waterstof om in elektriciteit en de aandrijving komt van elektromotoren. De elektromotor op de achteras stuurt het vermogen van 182 pk en koppel van 300 Nm naar de achterwielen. De diesel heeft 204 pk en 500 Nm, trouwens.
Toyota wil in 2030 Koning Waterstof zijn. Qua auto’s gaat dat vast lukken, maar dan moeten er ook waterstoftankstations komen. Vraag jezelf eens af: wat is de laatste keer dat je voorbij zo’n tankstations bent gereden? We hopen nog steeds van harte voor Toyota dat de waterstofdroom uitkomt, maar er nog wel wat hindernissen te nemen.
Eén reactie op “Dit kost het om de Toyota Hilux op waterstof vol te tanken (voor 600 km)”
Laat een antwoord achter aan Fabian Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit onbekende model is waarschijnlijk de betrouwbaarste Volkswagen ooit gebouwd

Waarom de Toyota Hilux de perfecte auto is voor waterstof

Deze Toyota Hilux is gebouwd om elektrische auto’s in parkeergarages te blussen

Toyota pakt door en bouwt een Corolla Cross en Hilux op waterstof

Toyota Hilux veroorzaakt geheel onverwachts enorme ravage op de weg

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hoe de Belastingdienst per ongeluk de Nederlandse wegen veiliger heeft gemaakt

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Ik rij elke week wel een paar keer langs een waterstof tankstation.in den haag zit ee namelijk 1