‘Ga nooit met een auto het circuit op die je financieel gezien niet de afgrond in kunt duwen’, is een goede internetwijsheid voor mensen die een circuitdag overwegen. Er is altijd een kans dat je je auto afschrijft en de kans is klein dat een normale autoverzekering de schade dekt. Maar met een beetje pech komen er nog veel meer kosten bij, en dan hebben we het niet eens over de reparatiekosten van de baan.
Je hebt hier al genoeg kunnen lezen over de kosten van crashen op de Nürburgring. De prijzen voor de vangrail en het afslepen lopen snel op, maar er zijn nog andere kosten waar weinig mensen rekening mee houden. Op Facebook waarschuwt Bridge to Gantry voor de aansprakelijkheidskosten die nog om de hoek kunnen komen kijken bij een crash tussen meerdere auto’s.
Een BMW M3 en een Porsche 918 crashten
De aanleiding is een crash tussen een BMW M3 en een Porsche 918 afgelopen weekend (video). De beheerder van de pagina denkt dat de M3-eigenaar voor de helft aansprakelijk gesteld kan worden voor de reparatiekosten aan de hypercar van ruim 1 miljoen euro. Hij zou vaker dergelijke situaties meegemaakt hebben. Alleen een bumper kan al 10.000 euro kosten en voor een achterspatbord ben je 25.000 euro kwijt.
Het bericht op Facebook zegt dat de verzekering van de BMW M3 eerst de helft van de schade aan de Porsche 918 zal vergoeden. Je bent in principe zelf niet verzekerd op de Ring, maar jouw verzekering kan wel de schade aan andere auto’s betalen, zo meldt het bericht. Alleen heb je kans dat de verzekering vervolgens bij jou aanklopt om die kosten terug te krijgen.
Bridge to Gantry spitst de aansprakelijkheid vooral toe op mensen met Engelse platen, maar in de reacties wordt geclaimd dat mensen in de EU net zo goed aansprakelijk gesteld kunnen worden in dergelijke situaties. ‘Als je nog steeds rijdt met auto’s met Brexit-platen tijdens Nürburgring Touristenfahrten, dan loop je ongelimiteerd financieel risico. Schikkingen voor verwondingen en overlijden kunnen in de miljoenen lopen’, staat er te lezen.
De crash tussen de M3 en de 918
Over de botsing tussen de BMW M3 en de Porsche 918 is nog geen oordeel geveld. De BMW-rijder pakte de binnenbocht en de Porsche-rijder dacht nog snel binnendoor te kunnen piepen. BTG vindt dat de Porsche-bestuurder 100 procent fout is, maar in hun ervaring zal de rechtbank oordelen dat de schuld (en de rekeningen) voor de helft gedeeld moet worden.
Je hoeft overigens niemand aan te rijden of aangereden te worden om aansprakelijk gesteld te kunnen worden. Als jij bijvoorbeeld vloeistoffen verliest op de baan en iemand crasht door de gladheid, dan kan het zijn dat jij mag opdraaien voor de kosten van die crash. Als dat dan net een hypercar is, of er ontstaat een kettingbotsing, dan ben je aan de beurt.
En als je toch op de Nürburgring wilt rijden?
Er zijn verschillende mogelijkheden. Je kunt een auto huren om op de Nürburgring te rijden met een goede verzekering, of je kunt een losse Touristenfahrten-verzekering afsluiten voor jouw auto voor die dag. Ook gelden er tijdens een circuitdag (die dus niet voor iedereen toegankelijk is) weer andere regels qua aansprakelijkheid.
Stroopwafel heeft op 29 augustus 2023 geschreven:
“[…] of je kunt een losse Touristenfahrten-verzekering afsluiten voor jouw auto voor die dag.”
Waar dan?
Google geeft me alleen maar dit soort artikelen en 1 site die niet werkt.
Marek heeft op 28 augustus 2023 geschreven:
What does the word Brexit have to do with anything?