Als we iets konden terughalen uit de coronatijd, dan waren het de verplichte avondjes simracen (want je mocht toch niet maar buiten), de lage brandstofprijzen of het complete gebrek aan files. Het was niet allemaal waardeloos. Wat je ook uit de coronatijd kunt gebruiken, is dit trucje om het interieur van je auto sneller af te laten koelen. En nee, het heeft niets met mondkapjes te maken.
Als je auto op een hete zomerdag in de zon heeft gestaan, wil je zo snel mogelijk de warme lucht uit de cabine hebben. Brown University deed een paar jaar geleden onderzoek naar welke ramen je het beste kunt openen voor de optimale luchtstroom in de auto. Toen was het de bedoeling om rondzwevende virusdeeltjes zo snel mogelijk uit de auto te krijgen, maar deze kennis werkt natuurlijk ook voor warme lucht.
Welke ramen moet je openen om de auto het snelst af te laten koelen?
Het meest voor de hand liggende antwoord is juist: alle ramen openen creëert de meeste luchtstroom in de auto. Maar dan heb je wel gelijk coupe-windhoos te pakken. Voor wie op zijn of haar bestemming wil aankomen met de haartjes nog netjes in model, is er een beter optie. De onderzoekers van Brown University zagen een keurige luchtstroom ontstaan als je twee tegenovergestelde ruiten tegen elkaar openzetten.
Je kunt dus de ramen rechtsvoor en linksachter openzetten. Er ontstaat dan een werveling in de auto die de hete lucht naar buiten zuigt. De onderzoekers hebben dit idee getest met een snelheid van zo’n 80 km/u (50 mph). Wil je trouwens liever geen ramen openen, dan kun je het beste de recirculatieknop van je airconditioning indrukken. De airco hoeft dan niet telkens nieuwe warme lucht van buiten af te koelen, maar alleen de (beperkte hoeveelheid) lucht in je interieur – dat gaat een stuk sneller.
Liever alle warme lucht al uit de auto voordat je instapt? Daar hebben ze in Japan een slim trucje voor bedacht. Of wil je gewoon grotendeels voorkomen dat het interieur van je auto zo heet wordt? Daar hebben de Duitsers dan weer onderzoek naar gedaan.
Ronald heeft op 7 juli 2024 geschreven:
Bij rechts-gestuurde auto’s kan je het ook andersom doen: links voor en rechts achter open.
Brik heeft op 7 juli 2024 geschreven:
Maar waarom zou dat verschil uitmaken?
Dave heeft op 7 juli 2024 geschreven:
Allemaal leuk en aardig, maar één essentieel stukje informatie mist:
Is dit (onderzoek) op basis van de situatie waar de auto’s rechts, of links rijden?
Geen gekke vraag op TopGear, waar veel artikelen gewoon vertaald worden vanaf de Britse site.
De naam van de universiteit brengt ook niet direct opheldering.
Na diepgravend onderzoek (website bezoeken) heb ik uitgevonden dat de Brown Universiteit zich bevindt in Providence, Rhode Island. We mogen er dus gevoeglijk van uitgaan dat de geschetste situatie van toepassing is voor linksgestuurde auto’s, al zou het mooi zijn als iemand dit nog even bevestigd door het onderzoek zelf even door te spitten.
Fijn weekend nog. Of vast.