Je zou zeggen dat de vergroening van treinen wel redelijk is uitgespeeld. Bovenleiding boven het spoor en de trein op schone elektriciteit laten lopen. Het is niet alsof de trein ineens een andere route gaat volgen. Maar blijkbaar is dat zo simpel nog niet. In Australië rijden treinen bijvoorbeeld nog veel op diesel.
Daarom gaat Williams Advanced Engineering zich toeleggen op het vergroenen van de ijzerertstreinen in Australië. Niet omdat ze begaan zijn met de gezondheid van kangoeroes, maar omdat de technologietak van het F1-team pas is overgenomen door Fortescue, een van de grootste ijzerertsproducenten van de wereld. Het F1-team ging naar investeringsbedrijf Dorilton Capital. Exacte details over de omgangsregeling zijn niet bekend.
Williams Advanced Engineering doet vaker klusjes voor derden, zo hielpen ze met de ontwikkeling van de Singer DLS. Nu gaan ze bezig met de zogeheten infinity train. Dit is een trein op batterijen die zichzelf oplaadt met de zwaartekracht. Het moet de efficiëntste locomotief ter wereld worden.
Misschien niet zo bijzonder als het klinkt
Opladen met de zwaartekracht, dat klinkt heel revolutionair. Totdat je hoort dat er regeneratieve remmen in de trein zitten die de batterij opladen als hij bergafwaarts gaat. Maar blijkbaar is dit allemaal wel zo efficiënt dat de trein maar één keer hoeft op te laden voor een retourtje. Dit scheelt volgens Fortescue een enorme investering in het laadnetwerk voor de trein.
Klinkt bekend heeft op 2 maart 2022 geschreven:
Zo werken die elektrische dumptrucks in de mijnbouw toch ook? Als ze vol zijn rijden ze naar beneden en dan winnen ze met regeneratie zoveel energie dat ze voldoende hebben om leeg weer naar boven te rijden.