Het klinkt heel flauw, maar deze camper mist een verbrandingsmotor. Nee, niet omdat we nou zo gecharmeerd zijn van het geluid van een luie bedrijfsbusdiesel, maar omdat je dan de perfecte camper zou hebben. Dit is de Winnebago e-RV. In de bodem ligt een 86-kWh batterij die alle apparaten binnenin van stroom kan voorzien. Je kunt dus overal waar je wilt parkeren om te kamperen. Het probleem is alleen dat de accu na 200 kilometer rijden al leeg is. Je komt dus bijna nergens en vervolgens kun je niets doen.
Als je een weekendje weg wilt, heb je alleen keuze uit Osnabrück of Munster. Dit kan de perfecte off-the-grid-camper zijn, alleen zit je na elke rit ‘s avonds in het donker. Aan de andere kant kost het opladen maar 45 minuten en vakantie neem je om te onthaasten. Volgens Winnebago rijdt de helft van de kampeerders maar maximaal 320 kilometer ver voor een vakantie, dus wellicht zijn wij te sceptisch. De capaciteit van 86 kWh is trouwens niet weinig, maar zo’n camper weegt nogal wat en een Ford Transit is niet de meest aerodynamische basis.
De Winnebago e-RV is slechts een studiemodel
We kunnen de Winnebago e-RV trouwens niet betrappen op het hebben van zonnepanelen. Voelt als een gemiste kans. Wel heeft de elektrische camper blauwe neonverlichting, wat een hoop goedmaakt. Ook vind je in de camper zaken als een volledige keuken, verwarming, airconditioning en een badkamer. De elektriciteit voor alles komt dus uit het accupakket. Wat ons betreft zijn elektrische campers een uitstekend idee, alleen is de techniek er nog niet helemaal. Dit studiemodel is voorlopig ook nog niet te koop.
Hugo heeft op 20 januari 2022 geschreven:
Daar heb je dus geen reedt aan. Tenzij je in de achtertuin gaat camperen.