Ferrari is heer en meester in het creëren van kunstmatige schaarste. Zo kunnen ze de prijs flink opdrijven en meer verdienen, door minder auto’s te verkopen. Car Industry Analysis onderzocht wat de winst per auto bij Ferrari bedraagt en kwam tot een interessant getal. Ferrari zou per auto gemiddeld 86.369 euro winst maken. Zelfs het merk achter de meest winstgevende auto, Porsche, haalt dit bij lange na niet.

Volgens de onderzoekers moet Porsche vijf auto’s verkopen om dezelfde winst te boeken als Ferrari. Nissan moet volgens Car Industry Analysis 926 auto’s verkopen voor dezelfde marge. Renault komt er beter van af met 122 stuks. Voor BMW, Toyota en Volvo is het respectievelijk 30, 44 en 45 exemplaren. Economen noemen dit verschijnsel ook wel ‘diminishing returns’ of ‘afnemende winsten’. Hoe meer je verkoopt, hoe minder je verdient.

Vorig jaar verkocht Ferrari voor het eerst meer dan 10.000 auto’s in één jaar, met een omzet van meer dan 3,7 miljard euro. De marges op speciale modellen zoals de Monza zullen ongetwijfeld de gemiddelde winst per model flink opkrikken. Auto’s zijn niet de enige inkomstenbron; aan merchandise sleepte het merk 594 miljoen euro binnen. Het merk maakt zich op voor de introductie van een SUV, de Purosangue, die de verkoopcijfers nog verder moet opstuwen.

De winst per auto bij Ferrari

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear