De huidige BMW M3 stopt dit jaar

Helaas pindakaas: emissie-eisen hebben de BMW M3 genekt

BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS

In mei stopt BMW met de productie van de M3. Voordat je jezelf tot een bal oprolt en in een hoekje gaat zitten snikken: de BMW M4 Coupé blijft voorlopig nog even bestaan. Adem maar even goed in een papieren zak en lees verder. Volgens Autocar komt de BMW M3 niet door de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Dat is de opvolger van de zwaar verouderde NEDC-proef. Je weet wel: de test waaruit bleek dat bepaalde auto’s op lucht reden.

Waarom haalt de BMW M4 het wel?

De BMW M4 krijgt een nieuw partikelfilter in het uitlaatsysteem waardoor de uitstoot in orde is. De auto moet hierna gehomologeerd worden. Het hele proces duurt zo lang dat de nieuwe 3-serie dan al verschenen is. De nieuwe 4-serie komt later, dus voor de M4 is het nog de moeite waard voor BMW. Bovendien verkoopt de BMW M4 beter dan de M3. Dat zal ook meegespeeld hebben.

Wordt de BMW M4 langzamer?

Het nieuwe filter beïnvloedt de prestaties van de BMW M4 niet. Behalve dat de M3 verdwijnt, merk je niets van de wijzigingen. De nieuwe BMW M3 wordt ergens in 2020 verwacht. Als goedmakertje voor zijn afwezigheid verwachten we direct wel een BMW M3 Touring.


preview


Nieuwste van TopGear

Autonieuws