Als je een nieuwe auto wilt kopen, is de kans groot dat je wilt weten hoe veel brandstof hij lust. Dus moeten fabrikanten voor al hun modellen een gemiddeld verbruik opgeven. Maar als je dat aan hen overlaat, rekenen ze dat natuurlijk genadeloos naar zichzelf toe. Vandaar dat er een standaardtest bestaat die alle fabrikanten moeten gebruiken: de NEDC-test (New European Driving Cycle). Geen NEDC-test, geen typegoedkeuring: simpel. Probleem: die test werd in de jaren ’80 ontwikkeld en de wereld heeft niet stilgestaan. De test is dus verouderd en, belangrijker: hij blonk toch al niet uit in betrouwbaarheid. Als je het officiële verbruikscijfer van een auto zag, wist je maar één ding zeker: dát verbruik ga je van ze lang zal ze leven niet realiseren. Plus: hij liet de fabrikanten nogal wat ruimte de boel te manipuleren. Iets waar ze bijzonder dankbaar gebruik van hebben gemaakt. (Dieselgate, iemand?)

Enter: WLTP

Dus moest er een nieuwe test komen. En die is er nu: de WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Deze is dus wereldwijd hetzelfde en zou een stuk realistischer moeten zijn dan de NEDC-test. Daartoe zijn alle voorwaarden aangescherpt en wordt op een veel strakkere manier een ‘alledaagse rit’ nagebootst. Hoewel de WLTP (net als de NEDC) wordt uitgevoerd op een rollenbank en dus niet op de ‘echte’ weg, zou de uitkomst een stuk dichter bij jouw reële verbruik moeten liggen.

Ik voel een ‘maar’ aankomen…

En die is er. De aangewezen instantie om de WLTP ‘Europawijd’ in te voeren, is natuurlijk de EU. En die is, omdat je al die landen op één lijn moet zien te krijgen, nog niet zover. Het valt ook niet mee. Neem nou Nederland. Daar is de belasting op een nieuwe auto (BPM) rechtstreeks gekoppeld aan diens CO2-uitstoot. Omdat de verschillen tussen NEDC en WLTP nog wel eens fors zouden kunnen zijn, zou de hele markt op zijn kop worden gezet. Niet handig. Vandaar dat (hoewel de WLTP per 1 september 2017 ingevoerd had moeten zijn), voorlopig nog even wordt gewerkt met een tussenoplossing. Daarbij wordt de WLTP-meting ‘teruggerekend’ naar NEDC. Dat heet dan ‘NEDC 2.0’. Vanaf 1 september 2019 moet WLTP écht de standaard zijn.

Maar die WLTP is dus nog steeds niet reëel?

Niet helemaal, nee, want het blijft een laboratoriumtest. Vandaar dat Europa het nodig vindt er nog een aanvullende test tegenaan te gooien: de RDE, ofwel de Real Driving Emissions. Die zal wél gebaseerd zijn op een daadwerkelijke rijproef en bijvoorbeeld ook rekening houden met de uitstoot van andere schadelijke stoffen als NOx. Daarmee is, ja, het wereldwijde van de WLTP er wel een beetje af. En wederom ja, dat zal de prijzen van Nederlandse auto’s nog maar weer eens door de war gooien. Maar dat komt pas in 2020, dus waar hebben we het over.

Heb je er last van?

De hoeveelheid BPM die je betaalt over een auto is, als gezegd, direct gekoppeld aan de CO2-uitstoot. De prijzen zullen in Nederland dus zeker beïnvloed worden door de WLTP. Maar toch is de WLTP niet alleen maar een beul die de uitstootcijfers opkrikt. Bij auto’s met kleinere motoren zal dit gebeuren, maar de kans is groot dat we juist de motoren met veel inhoud goedkoper zien worden. De WLTP is dus niet alleen maar kommer en kwel. Vooral niet als je van een auto met wat meer pk’s houdt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)