Kijk hem nou, hij is bijna te schattig om serieus te nemen. Dat zou een fout zijn, want deze elektrische XBUS is qua techniek en qua specificaties best indrukwekkend. De XBUS is een modulair busje uit Duitsland dat ingezet kan worden als personenvervoer of bedrijfswagen, maar ook als camper. Het enige wat je hoeft te doen, is de opbouw wisselen. Ook kun je de actieradius uitbreiden met extra batterijmodules.

De instapper gebruikt een batterij van 10 kWh voor een actieradius van 200 kilometer. Genoeg voor de lokale bezorger. Maar als je deze XBUS als camper wilt inzetten, dan wil je investeren in een 30-kWh batterij voor zo’n 600 kilometer actieradius. Elke versie van het busje laadt zichzelf op met zonnepanelen op het dak. Op een zonnige dag pakt het busje 200 kilometer gratis elektriciteit. Je kunt dus gratis rijden als je elke dag een klein stukje naar de volgende camping aflegt. Korte etappes, dus.

Specificaties van de XBUS

Het elektrische busje biedt standaard vierwielaandrijving met een bescheiden 75 pk, maar wel 1.000 Nm koppel. De topsnelheid is ‘meer dan 100 km/u’. Als we zo naar de XBUS kijken, voelen we niet gelijk de drang om harder te rijden. Of om bochten te nemen, überhaupt. Opladen moet zo’n drie uur duren. Met het campertje snelladen langs de snelweg als je op vakantie gaat, is dus niet mogelijk.

De prijs van het busje

De goedkoopste versie met 10-kWh batterij en zonder opbouw kost je 17.672 euro in Nederland. Dealer Bourguignon levert ze, bijvoorbeeld. Het campertje kost je met dezelfde batterij ruim 29.000 euro. Qua vierkante meters is het niet per se de deal van de eeuw, maar voor een elektrische camper inclusief koelkast en televisie klinkt het als een prima prijsje. Bovendien scheelt het nogal in de brandstofkosten.

Reacties

  • Gast heeft op 29 september 2021 geschreven:

    Ik ben geen persoon die zich normaal gesproken druk maakt over onvermijdelijke straling. En bij gewone elektrische personenauto’s zou ik me er ook niet druk over maken. Dat ritje woon-werkverkeer en een reeds geladen accu die relatief ver van het hoofd zit..
    Echter bij een elektrische camper met het maximum aan accu’s rondom (om hopelijk die 600km te kunnen halen) waar je lange afstanden in rijdt en vervolgens nog eens 8 uur in slaapt, eigenlijk op een bed van accu’s die op dat moment(!) worden geladen in een metalen kooi met allemaal apparatuur, en dat misschien wel eens gedurende een rondreis van maanden lang! Dan wordt het toch van belang zeker te zijn van de gevaren/ veiligheid. Zijn hier omtrent metingen gedaan? In hoeverre zijn die accu’s af te schermen?

    Reageer
  • T. de Jong heeft op 14 juli 2021 geschreven:

    Het voertuig heeft een leeggewicht van 450-600 kg en de opgegeven kilometers zijn in stadsmodus. Zo heb je natuurlijk niet veel power nodig.

    Reageer
  • Abdoelamp heeft op 14 juli 2021 geschreven:

    Met je camper auto’s de heuvel op trekken, die er zelf moeite mee hebben haha. Ik zie het al voor me.

    Reageer
  • Samm heeft op 14 juli 2021 geschreven:

    Iets geloofwaardiger èn getest
    Sion Sono motors ..58kWh bat., 7m3 zonnecellen op de auto
    En een trekhaak om een campingcar te trekken 🙂

    Reageer
  • Robin Blom heeft op 13 juli 2021 geschreven:

    Misschien ff kijken naar ontwerp TUE Solarteam.
    Zijn met gaaf ontwerp bezig

    • Abdoelamp heeft op 14 juli 2021 geschreven:

      Met je camper auto’s de heuvel op trekken, die er zelf moeite mee hebben haha. Ik zie het al voor me.

      Reageer
    Reageer
  • Freaky heeft op 13 juli 2021 geschreven:

    Inderdaad. Tip voor de redactie: maak je zelf geloofwaardiger door niet zonder commentaar in een artikel onzin cijfers klakkeloos over te typen

    Reageer
  • Leuk ding, maar... heeft op 13 juli 2021 geschreven:

    Alleen 30kWh voor 600 kilometer bereik gaat niemand geloven, net als 200 kilometer op een zonnige dag. Voor dat laatste heb je bij een nogal optimistisch verbruik van 10kWh/100km al 20kWh nodig. Daarvoor heb je in de praktijk op een zomerse dag in Duitsland, waar van fabrikant vandaan komt, al minstens 15m2 aan zonnepanelen voor nodig en dat past echt niet op dit karretje.

    • Marc S heeft op 20 juli 2021 geschreven:

      Voor de verkoop wordt er nogal vlug gesjoemeld met cijfers
      Mijn baas is de eerste in België die begonnen is met Evobus 2electrische bussen…
      Onlangs (paar maanden) tien nieuwe elektrische bussen in gebruik genomen ook van Evobus maar als je rijdt zie je op dashboard de kilowatt dat je verbruikt hallucinant 😱

      • geert heeft op 8 augustus 2021 geschreven:

        We hebben onlangs tien nieuwe electrische bussen, ook van Evobus, in gebruik genomen. Als je rijdt zie je op je dashbord de kilowatts die je verbruikt. Hallucinant.

        Reageer
      Reageer
    • Stijn heeft op 20 juli 2021 geschreven:

      Het zonnepaneel op zo’n auto is wel wat efficiënter dan dat op je dak maar klopt natuurlijk nog altijd dat het rijbereik idd absurd is.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear