De XBUS is alles in één

En hij rijdt op een zonnige dag gratis

Foto('s): XBUSXBUS Camper offroad
Foto('s): XBUSXbus camper
Foto('s): XBUSXBUS Camper
Foto('s): XBUSXbus busje
Foto('s): XBUSXBUS pick-up
Foto('s): XBUSXBUS laadbusje
Foto('s): XBUSXBUS surfplanken
Foto('s): XBUSXBUS koffer
Foto('s): XBUSXBUS geel
XBUS Camper offroad
Xbus camper
XBUS Camper
Xbus busje
XBUS pick-up
XBUS laadbusje
XBUS surfplanken
XBUS koffer
XBUS geel

Kijk hem nou, hij is bijna te schattig om serieus te nemen. Dat zou een fout zijn, want deze elektrische XBUS is qua techniek en qua specificaties best indrukwekkend. De XBUS is een modulair busje uit Duitsland dat ingezet kan worden als personenvervoer of bedrijfswagen, maar ook als camper. Het enige wat je hoeft te doen, is de opbouw wisselen. Ook kun je de actieradius uitbreiden met extra batterijmodules.

De instapper gebruikt een batterij van 10 kWh voor een actieradius van 200 kilometer. Genoeg voor de lokale bezorger. Maar als je deze XBUS als camper wilt inzetten, dan wil je investeren in een 30-kWh batterij voor zo’n 600 kilometer actieradius. Elke versie van het busje laadt zichzelf op met zonnepanelen op het dak. Op een zonnige dag pakt het busje 200 kilometer gratis elektriciteit. Je kunt dus gratis rijden als je elke dag een klein stukje naar de volgende camping aflegt. Korte etappes, dus.

Specificaties van de XBUS

Het elektrische busje biedt standaard vierwielaandrijving met een bescheiden 75 pk, maar wel 1.000 Nm koppel. De topsnelheid is ‘meer dan 100 km/u’. Als we zo naar de XBUS kijken, voelen we niet gelijk de drang om harder te rijden. Of om bochten te nemen, überhaupt. Opladen moet zo’n drie uur duren. Met het campertje snelladen langs de snelweg als je op vakantie gaat, is dus niet mogelijk.

De prijs van het busje

De goedkoopste versie met 10-kWh batterij en zonder opbouw kost je 17.672 euro in Nederland. Dealer Bourguignon levert ze, bijvoorbeeld. Het campertje kost je met dezelfde batterij ruim 29.000 euro. Qua vierkante meters is het niet per se de deal van de eeuw, maar voor een elektrische camper inclusief koelkast en televisie klinkt het als een prima prijsje. Bovendien scheelt het nogal in de brandstofkosten.

Reacties
  1. T. de Jong zegt op 14 juli 2021 om 12:28:

    Het voertuig heeft een leeggewicht van 450-600 kg en de opgegeven kilometers zijn in stadsmodus. Zo heb je natuurlijk niet veel power nodig.

  2. Abdoelamp zegt op 14 juli 2021 om 09:10:

    Met je camper auto’s de heuvel op trekken, die er zelf moeite mee hebben haha. Ik zie het al voor me.

  3. Samm zegt op 14 juli 2021 om 07:58:

    Iets geloofwaardiger èn getest
    Sion Sono motors ..58kWh bat., 7m3 zonnecellen op de auto
    En een trekhaak om een campingcar te trekken 🙂

  4. Robin Blom zegt op 13 juli 2021 om 21:15:

    Misschien ff kijken naar ontwerp TUE Solarteam.
    Zijn met gaaf ontwerp bezig

    • Abdoelamp zegt op 14 juli 2021 om 09:09:

      Met je camper auto’s de heuvel op trekken, die er zelf moeite mee hebben haha. Ik zie het al voor me.

  5. Freaky zegt op 13 juli 2021 om 16:38:

    Inderdaad. Tip voor de redactie: maak je zelf geloofwaardiger door niet zonder commentaar in een artikel onzin cijfers klakkeloos over te typen

  6. Leuk ding, maar... zegt op 13 juli 2021 om 12:27:

    Alleen 30kWh voor 600 kilometer bereik gaat niemand geloven, net als 200 kilometer op een zonnige dag. Voor dat laatste heb je bij een nogal optimistisch verbruik van 10kWh/100km al 20kWh nodig. Daarvoor heb je in de praktijk op een zomerse dag in Duitsland, waar van fabrikant vandaan komt, al minstens 15m2 aan zonnepanelen voor nodig en dat past echt niet op dit karretje.

    • Marc S zegt op 20 juli 2021 om 21:29:

      Voor de verkoop wordt er nogal vlug gesjoemeld met cijfers
      Mijn baas is de eerste in België die begonnen is met Evobus 2electrische bussen…
      Onlangs (paar maanden) tien nieuwe elektrische bussen in gebruik genomen ook van Evobus maar als je rijdt zie je op dashboard de kilowatt dat je verbruikt hallucinant 😱

      • geert zegt op 8 augustus 2021 om 17:28:

        We hebben onlangs tien nieuwe electrische bussen, ook van Evobus, in gebruik genomen. Als je rijdt zie je op je dashbord de kilowatts die je verbruikt. Hallucinant.

    • Stijn zegt op 20 juli 2021 om 07:51:

      Het zonnepaneel op zo’n auto is wel wat efficiënter dan dat op je dak maar klopt natuurlijk nog altijd dat het rijbereik idd absurd is.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken