We zouden graag zien welk deel van de hersenen in een MRI-scan oplicht als je de woorden ‘Camaro met 1.050 pk’ zegt. Wetenschappers zouden op dat moment een tot nu toe onbekend deel in de grijze massa ontdekken dat zich sinds de kleutertijd niet meer heeft ontwikkeld. Er is geen enkele rationele reden waarom iemand ooit een Yenko Camaro zou willen, en toch verdient Specialty Vehicle Engineering er al enkele jaren een leuke boterham aan.
Dit is de nieuwste versie van de serieus opgepepte Chevrolet, die ze om verklaarbare redenen (klinkt nieuwer, verkoopt beter, eigenlijk ‘omdat Amerika’) de ‘2021’ Yenko Camaro noemen. Ze plukken bij SVE eerst de volledige motor uit elkaar en vergroten de V8 van 6,2 naar 6,8 liter. Daarbovenop komt een supercharger van een aardig formaatje. In vergelijking met vorig jaar is de gasklep groter en het brandstofsysteem krachtiger.
Het resultaat is 1.050 pk, wat een toename is van 50 pk ten opzichte van de 2020 Yenko. Wat de auto daarmee doet als het gaat om 0-naar-100- en kwartmijltijden, is niet bekend. SVE veranderde nog het een en ander aan de koeling van de motor, de transmissie en het differentieel. Optisch blijft het, eh, ingetogen. De motorkap puilt een stuk uit om ruimte te bieden aan de supercharger en een lading stickers verklappen dat het hier gaat om een auto met 1.050 pk.
Specialty Vehicle Engineering bouwt slechts 50 2021 Yenko Camaro’s. Met de aanschaf van de auto, de upgrades en alles wat erbij komt kijken, moet je rekenen op zo’n 100.000 euro zonder Nederlandse belastingen. Dat is minder dan 100 euro per pk, wat in vergelijking met wat Koenigsegg bijvoorbeeld vraagt alleszins schappelijk is. We zien jullie haat over dat we deze Chevy vergelijken met een Zweedse hypercar graag tegemoet in de Facebook-reacties.
Reacties