Een Chevrolet Corvette C8 met wankelmotor, dat klinkt als een project dat verzonnen is om zoveel mogelijk views binnen te harken. En misschien is dat deels correct, maar het is vooral heel erg historisch verantwoord. Wankelmotor-fanaat en YouTuber Rob Dahm kocht onlangs een van de eerste gecrashte exemplaren van de Corvette C8 ter wereld om een moderne Aerovette te bouwen. We schreven toevallig eerder over deze Corvette, die al na één dag door een beschonken bestuurder kort werd gereden.
Eerst even terug in de tijd. Hoewel we sinds dit jaar pas een Corvette met de motor in het midden hebben, speelt General Motors al veel langer met het idee. In de jaren vijftig waren er al studiemodellen, en in de jaren zeventig bedachten ze de Aerovette, een concept met een V8 in het midden. De V8 werd in 1973 vervangen door een wankelmotor met vier schijven, omdat deze motor lichter was. Uiteindelijk slurpte deze motor te veel benzine ten tijde van de oliecrisis, dus besloten ze tóch voor een kleine V8 te gaan. Uiteindelijk besloot GM dat een motor in de neus goedkoper was. Zo gingen de productiemodellen van de Corvette nog een aantal decennia op dezelfde voet verder.
Een Chevrolet Corvette C8 met wankelmotor is dus eigenlijk hoe de Corvette had kunnen zijn als er geen oliecrisis was geweest. Rob Dahm legde eerder een wankelmotor in een Corvette C5 en bouwde ook een vierwielaangedreven RX-7 met 4-rotor wankelmotor. Hij heeft al een blok klaarliggen om in de Corvette C8 te bouwen. Het is helaas nog maar de vraag of het lukt om de auto weer op kenteken te krijgen, want hij staat geregistreerd om gesloopt te worden. Duimen maar.
Reacties