Wie wel eens zijn leven waagt in GTA V, weet dat de verkeersregels in het spel nogal soepeltjes te interpreteren zijn. Toch gebruikt beginnend autofabrikant Nio het spel nu om simulaties uit te voeren met hun software voor zelfrijdende auto’s. De auto die in 2020 op de markt komt, kan dus zomaar een shortcut nemen over het strand of via de verkeerde weghelft. Daar is hij immers in getraind.

Waarom wordt de software voor zelfrijdende auto’s met GTA V getest?

De onderzoekers in Sillicon Valley hebben het spel natuurlijk niet gekozen vonden omdat ze het zo leuk vinden. Nou ja, misschien een beetje. Maar het belangrijkste voordeel van het spel is dat je gemakkelijk duizenden verkeerssituaties kunt simuleren. Op de openbare weg is het nog lastig om autonome auto’s te testen. Omdat de software nog in de kinderschoenen staat, is er een grote kans dat de auto’s een ongeluk veroorzaken. Los Santos is een virtuele stad en dat betekent dat je oneindig simulaties kunt uitvoeren. Het levert een stuk minder gedoe op als er virtuele slachtoffers vallen.

De verkeerssituaties die in GTA V voorkomen zijn bijna net zo realistisch als die in AI-simulaties. Als je bedenkt dat een AI-simulatie systeem duizenden euro’s kost en een versie van GTA V een paar tientjes, is de keuze snel gemaakt. Daarnaast is er veel diversiteit in in het spel te vinden, waar de onderzoekers data uit kunnen halen. Er zijn veel bruggen, tunnels, voertuigen en voetgangers waar de software rekening mee moet houden. Als er geen idioot met 200 kilometer per uur in tegenovergestelde richting door de stad komt knallen, kan GTA V dus zeer realistisch zijn. Wie had dat gedacht?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear