Het recept voor een leuke auto is ook het recept voor een prijzige auto. Ga maar na, een grote atmosferische V8, handbak en geen elektrische assistentie zijn dramatisch voor de (theoretische) uitstoot. Dat is ook precies de reden dat dit soort auto’s nauwelijks verkocht worden. De Ford Mustang is de laatste der mohikanen en anders moet je je wenden naar de kleinere autofabrikanten van deze wereld, zoals Ginetta.
Dat is een Britse fabrikant dat al jaren sportwagens, trackday-auto’s en race-auto’s bouwt. De auto die je hier ziet is hun laatste project, de Ginetta Akula. En nee, dat is de auto van Dr. Acula, alhoewel het eigenlijk geen toeval kan zijn. De auto is al een paar jaartjes oud. In 2019 werd de auto voor het eerst gepresenteerd op de Salon van Genève met de belofte dat de auto begin 2020 in productie ging.
Zelfs zijn makers lijken hem niet mooi te vinden
Dat is niet gebeurd, zoals het een Brits automerk betaamt. We zijn nu vier jaar verder en eindelijk is hier de productieversie waarop we allemaal gewacht hebben. Wat betreft de motor krijg je meer dan beloofd, want in plaats van de 6,0-liter V8 van het prototype, krijgt de productieversie een 6,4-liter V8. Deze levert 600 pk en 670 Nm. Een handbak is standaard, evenals een sperdifferentieel. Optioneel is een automaat mogelijk, maar dan heb je het concept van de auto niet begrepen.
Wat we nog het meest frappant vinden, is het uiterlijk. Het prototype dat we in Genève zagen was niet beeldschoon, maar dat is de productieversie ook niet. Als je je ogen een beetje sluit, lijkt de auto de verhoudingen te hebben van de Ferrari 599 GTO: lange lage neus, verticale koplampen. Maar de lijnvoering komt een beetje knullig over. Sterker nog, gezien de episch donkere studiofoto’s lijkt het erop dat Ginetta de Akula ook niet mooi vindt).
Indrukwekkende specificaties van de Ginetta Akula
Zelden zagen we dermate donkere persfoto’s. Van wat we kunnen zien, zijn er een paar problemen met het design. Ten eerste veroudering: de toegepaste ledlampen waren in 2019 al ouderwets, maar nu al helemaal. De hoge F1-achtige neus is al sinds de Mercedes SLR niet meer salonfähig. Nu moeten we erbij zeggen dat de auto in de windtunnel is ontworpen, dus het is niet fraai maar wel functioneel. Ook is het koetswerk geheel van koolstofvezel.
Dat gewicht is wel een dingetje. De Ginetta Akula weegt namelijk slechts 1.190 kilo. Het zit dan ook meer dan snor met de prestaties. Je kunt van 0-100 km/u sprinten in slechts 2,9 seconden. De topsnelheid bedraagt ‘meer dan 290 km/u’. Het bijzondere koetswerk genereert een aanzienlijke hoeveelheid downforce, dus die topsnelheid is niet zo belangrijk.
Lees ook: De Buick Signia Concept uit 1998 is een van de lelijkste auto’s ooit getekend
Interesse? Dan hebben we goed nieuws, want je kan de Ginetta Akula vanaf nu bestellen. De Britse fabrikant gaat er 20 van bouwen tegen een prijs van 325.000 euro (voor lokale belastingen). Aanvankelijk wilde Ginetta er vier ton voor hebben. Nog een paar leuke feitjes die we je niet willen onthouden. De bagageruimte is met 472 liter bijzonder genereus. En wat te denken van de brandstoftank: die is 100 liter groot. Met een beetje hypermilen haal je die 1.000 km wel.
Björn heeft op 10 september 2024 geschreven:
Is dit een site voor autoliefhebbers of voor taal nazi’s?
Piet heeft op 10 september 2024 geschreven:
Wil.
Zo’n lelijke fout… controleren jullie de spelling niet?
Redactie TopGear heeft op 10 september 2024 geschreven:
Hoi! Zowel ‘je wil’ als ‘je wilt’ is goed. Zonder T is meer spreektaal, en een titel is geschreven. ‘Hij wilt’ zou fout zijn.
Rotterdammert? heeft op 9 september 2024 geschreven:
Je wiltT er in zitten?
Redactie TopGear heeft op 10 september 2024 geschreven:
Hoi! Zowel ‘je wil’ als ‘je wilt’ is goed. Zonder T is meer spreektaal, en een titel is geschreven. ‘Hij wilt’ zou fout zijn.
Gert heeft op 9 september 2024 geschreven:
Inderdaad: lelijk. Je wilt met een t? Stam + t heeft een aantal uitzonderingen. Willen is er daar eentje van