Waren de eerdergenoemde Japanse Iconen te bekend of te gewoontjes voor je? Gelukkig hebben Japanse automerken altijd nog wat extra’s achter de hand. Dit zijn zes Japanse iconen die niet vergeten mogen worden en zeker de moeite waard zijn om eens te overwegen.

Daihatsu Charade GTTi (1987)

Saai uitziende, superunieke supermini peurt 101 pk uit drie cilinders, lang voordat we ooit van een EcoBoost hadden gehoord. Kleine auto, groot plezier. Langzamerhand helaas wel uit het straatbeeld verdwenen en ook erg lastig te vinden op de bekende verkoopsites.

Nissan Sunny GTi-R (1990)

Zag er luttel uit, maar had 230 pk en Skyline-achtige, elektronische vierwielaandrijving. Wat heet: de hele auto was een soort geminimaliseerde Skyline zonder achterklep. Het is een homologatiespecial, wat betekent dat de auto gebaseerd is op de rallyversie en net zo goed rijdt als een Delta Integrale.

Toyota Celica GT-Four (1989)

Drie generaties vierwielaangedreven Celica’s reden mee in het WRC, en ze hadden allemaal een straatversie. Na de ban van 1995 werd hij niet meer verbeterd. Net als de bovengenoemde auto’s vrij zeldzaam. De Celica GT-Four begint serieus geld waard te worden, dus als je er nog een wilt, moet je snel zijn.

Mitsubishi 3000GT (1990)

De onbeminde Mitsubishi 3000GT had alles: actieve aerodynamica en demping, vierwielaandrijving en -besturing. Sneller dan rivalen GT-R en A80 Supra, maar kreeg nooit de liefde die hij verdiende. Hij voelde rijdend ook wat dof aan. De prijzen lopen enorm uiteen. Niet iedereen weet wat hij in handen heeft, en anderen weten het net iets te goed.

Mitsubishi Minica Dangan (1992)

We snappen het heus als je deze auto niet kent. De Kei-microcar-gekte van Mitsubishi bereikte in 1992 een hoogtepunt met een 660 cc kleine motor met een turbo. Het was de eerste productieauto met vijf kleppen per cilinder. Ze propten zelfs vierwielaandrijving in de kleine koets. Reed precies zo manisch als je zou denken.

Mitsubishi FTO (2000)

Zelfs toen kleine coupés nog heel gewoon waren, was dit al een zeldzaamheid. De Mitsubishi FTO had een piepkleine 2.0 V6 zonder turbo. De meeste die je hier in Nederland ziet, zijn uiteraard grijs geïmporteerd. Ze kosten niet veel meer: voor tussen de 3.000 en 6.000 heb je een exemplaar. Misschien even in Duitsland kijken?

Reacties

  • Ivar heeft op 3 augustus 2019 geschreven:

    Ik mis de MR2 mk1

    Reageer
  • Indra heeft op 1 augustus 2019 geschreven:

    Ik rijd zelf in een nissan micra K10 van 92 het heeft 54 pk op 720kg dat is nog prima tedoen en het rijd zo leuk!

    Reageer
  • Tevua heeft op 31 juli 2019 geschreven:

    Heb zelf een fto non-mivec, wat een fantastische auto is dit! Grote droom is nog steeds een 3000GT..

    Reageer
  • ReneD heeft op 30 juli 2019 geschreven:

    Mis de Mazda MX-6.

    Reageer
  • Donny roovers heeft op 29 juli 2019 geschreven:

    Ik mis de Mazda 323 gts. 1.6L 16v turbo. Echt een kanon. Heb er zelf 1 in bezit. Ook een hele leuke verrassende auto. Heb er veel te kijk gezet met dat ding.

    Reageer
  • Jac heeft op 29 juli 2019 geschreven:

    Ik mis de Mazda’s met (op dit moment als enige) rotatiemotoren.

    Reageer
  • Marnix heeft op 28 juli 2019 geschreven:

    Zo’n FTO heb ik 4 jaar lang gehad, de handgeschakelde MIVEC. Wat een heerlijke wagen was dat. Doet niks onder voor een veel duurde type-R van Honda. Toen nog voor een debiel lage prijs van €2.000 gekocht.

    En “de meeste” die je in Nederland ziet… zijn er maar 20 ofzo.

    Reageer
  • Patrick Bakker heeft op 28 juli 2019 geschreven:

    Ik mis de mazda 323 GTX/GTR

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Jac Reactie annuleren

(verplicht)