Wie aan oude auto’s sleutelt, weet dat het soms knap lastig kan zijn om aan dat ene onderdeel te komen. Vaak kun je uitwijken naar eBay als het gaat om grote dingen zoals bumpers of plaatwerk, maar wanneer je fragiele spulletjes nodig hebt, kun je lang zoeken. Dit is waar 3D-printen een uitkomst kan bieden voor de handige sleutelaar.

Voor Volvo-liefhebber Rob Henchoz uit Engeland is het ook steeds moeilijker om aan onderdelen te komen. Al meer dan twintig jaar werkt Rob samen met zijn vrouw aan Volvo’s uit de jaren ’60 en ’70. Ze restaureren Volvo’s en prepareren ze voor rally’s. De Volvo-specialist heeft in de afgelopen jaren veel voorraad opgekocht van klassieke Volvo’s, maar uiteindelijk raken die onderdelen toch op.

Printbare inventaris helpt restauratieproces

Voor oude modellen zoals de Amazone maakt Rob onderdelen die niet meer bij Volvo of tweedehands te krijgen zijn. Daarnaast maakt Rob upgrades, zoals een montagepunt voor een gasveer onder de motorkap. De Amazone heeft een zware motorkap die werkt met ouderwetse schaarscharnieren. Zo’n gasveer werkt net even makkelijker.

Niet alleen standaardspul, ook ‘tuning’

Rob ontwikkelt onderdelen die zorgen voor betere prestaties. Zo heeft hij een luchtfilterbak gemaakt die frisse lucht aanvoert naar de carburateurs. Het ontwikkelen van deze op maat gemaakte onderdelen gaat gepaard met vallen en opstaan. Zo kwam hij erachter dat door warmte in de motorruimte zijn prototypes smolten, dus moest hij uitwijken naar hittebestendiger materiaal.

Zelfs Volvo benadert Rob. Het merk zocht zeer specifieke onderdelen voor een 140 die ze bij Volvo restaureerden. Het merk had 23 clipjes nodig om de voorruit op zijn plek te houden. Die waren nergens meer te krijgen. Rob ontwikkelde en printte de clipjes en zo kon Volvo weer verder met de restauratie van de 140.

3D-printen is niet meer weg te denken

Nu zien we het gebruik van 3D-printen bij veel automerken terug. Volvo gebruikt de techniek bijvoorbeeld ook zelf om de levertijden kort te houden bij vrachtwagens of zwaardere machines. Ook merken zoals Ford en Mini gebruiken het al jaren. Het is immers een snelle en goedkope manier van het produceren van onderdelen.

Nu kom je zelf, als je een printer en internet hebt, al een heel eind als je auto-onderdelen wilt printen voor je eigen bolide. Maar het is wel prettig wanneer een specialist zoals Rob over de onderdelen heeft nagedacht en getest of ze werken, dat blijft nog maar de vraag met designs van internet. Is het het proberen waard? Ja dat zeker, maar bij twijfel beter een specialist zoeken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear