Sinds 2018 zet de politie de Audi’s in als Snelle Interventievoertuigen (SIV’s). Elke keer als er nu een A6 aan vervanging toe is door leeftijd, schade of kilometerstand, wordt hij vervangen door een A6 van de nieuwste generatie. Robert Doornbos mocht in een SIV over Circuit Zandvoort rijden (ja, de foto hierboven is op Assen) en daar kwam een interessante video van Politievlogger Jan-Willem uit.
Zo lang gaan banden en remmen van politieauto’s mee
Een rij-instructeur van de politie vertelt Doornbos over hoe lang het materieel van de agenten meegaat. Zo mogen de Audi’s ongeveer 160.000 kilometer hun blauw-met-rode strepen dragen voordat ze vervangen worden door een nieuw exemplaar. In hun politiecarrière verslijten de stationwagens bijna 30 setjes banden, want het rubber gaat 5.000 tot 6.000 kilometer mee. Op Zandvoort zou dat 1.395 rondjes zijn, als ze niet constant doorstampen.
De remblokken gaan minder lang mee. Al na 3.000 kilometer is het tijd voor een nieuw setje remblokken rondom. De schijven gaan elke 6.000 kilometer, waarschijnlijk samen met de banden, onder de auto vandaan. Uiteraard is het zo dat de spullen niet helemaal tot het canvas worden opgereden. De auto’s moeten altijd klaar zijn voor een achtervolging, dus de politie zal veel preventief onderhoud uitvoeren.
Waarom gaan de banden en remmen zo kort mee?
Logischerwijs wordt er geregeld pittig doorgereden met de Audi’s van de politie, daar zijn het immers Snelle Interventievoertuigen voor. Maar ook het gewicht van de auto’s speelt een grote rol. De remmen moeten zo’n 2.200 kilo tot stilstand brengen en de banden moeten hetzelfde gewicht door de bochten sleuren. De dieselmotoren genereren 272 tot 286 pk (afhankelijk van de generatie A6) en dat telt uiteraard ook mee.
Rai heeft op 31 maart 2021 geschreven:
Ik deed vroeger 3 maanden met blokken en banden. Gingen altijd samen. Remschijven deden het wel een jaartje
Jac heeft op 31 maart 2021 geschreven:
Hetzelfde geldt ook voor ambulances. Daarvan worden de kilometers ook op een andere manier gemaakt dan met de camper of pakketpost.
Leon heeft op 30 maart 2021 geschreven:
Ik snap niet hoe je dat voor mekaar krijgt … De remmen zullen wel OEM Audi zijn en dus met dit slijtage beeld niet het juiste spul … investeer in betere remmerij en je hebt meer veiligheid maar ook minder slijtage en dus minder kosten 😉 … Komt zo voor alsof ze deze auto’s alleen maar aan het stampen zijn en zelf dan is die slijtage belachelijk hoog …
Jaap heeft op 30 maart 2021 geschreven:
Hier bij een A4 Allroad 2.0 D achteraan, 177.000 km met de eerste blokken!
Chris Scheerens heeft op 30 maart 2021 geschreven:
Mijn BMW 740e weegt 2 ton, heeft 326 pk, en na 100000 km zelfs nog eerste remblokjes. Wel 2de set banden.
Erik heeft op 1 april 2021 geschreven:
Ook de eerste lampjes in de richtingaanwijzers denk ik? 🤣
Jaap heeft op 30 maart 2021 geschreven:
In mijn ogen zwaar overdreven, zeker wat vervanging van remschijven/blokken betreft. Een diender dient het voorbeeld te geven en te anticiperen op het verkeer voor hem/haar en daarbij zo min mogelijk het rempedaal te toucheren omdat veel remmen op de snelweg een belangrijke file veroorzaker is. Uit ervaring weet ik dat anticiperen/weinig remmen bij een rijopleiding veel aandacht krijgt. Groet van een voormalig Porsche bestuurder AVD.
Wil Wapenaar heeft op 30 maart 2021 geschreven:
Interessant filmpje wist niet van de hoge slijtage