Coachbuilding is een uitstervend ambacht. Massaproductie, composietmaterialen en moderne fabricagetechnieken staan aan het graf van de metaalbewerkingskunst. Waarom zou je slafelijk uren in de weer gaan met scherpe platen metaal als je eenvoudig op de computer binnen enkele ogenblikken hetzelfde product kunt creëren? Zelfs Zagato verkiest tegenwoordig koolstofvezel boven metaal.

Waarom zou je überhaupt nog metaal gebruiken?

Omdat niets dezelfde voldoening geeft als het aanschouwen van de vruchten van je eigen harde arbeid. Of omdat het niet anders kan; restaurateurs van klassieke Ferrari’s kunnen niet zomaar even een nieuw spatbordje bestellen. Of omdat je Jason heet.

Ah, wie kent ‘m niet?

Jason Bos uit Canada was het zat om op elke Volkswagen Golf dezelfde BBS-wielen te zien. Hij bouwde daarom een viertal Enkei RPF-1-wielen om tot een set velgen uit drie delen. Een probleem: de kunstwerkjes waren nu 13 inch breed. Er hoeft geen Dreft op je aanrecht te staan om uit te rekenen dat dat niet gaat passen onder de bescheiden wielkasten van de Golf IV.

En toen?

Toen deed Jason wat iedereen zou doen: hij zocht op YouTube uit hoe je metaal bewerkt. Twee jaar lang dook de Canadees zijn beunschuur in. Het resultaat is een Golf met een onstilbare honger naar eiwitshakes. De gigantische wielkasten die deze breedgeschouderde Golf vorm geven, bestaat uiteraard volledig uit metaal.

Waar begin je met zoiets?

Met houten bogen dicteer je de vorm van het metaal. Zodra je tevreden bent met de houten mallen, bedek je ze met papier. Het papier geeft het patroon aan voor de ijzeren platen. En dan begint het zware werk. Op een aambeeld op een leren zak gevuld met zand sla je het metaal in vorm. Met een Engels wiel haal je de deuken uit het metaal. Met een roller vouw je vervolgens de buitenste rand om voor meer stevigheid. Als je zorgvuldig gewerkt heb, heb slechts een dun laagje plamuur nodig om het geheel glad te maken. Hij is ervan overtuigd dat het resultaat van metaal altijd mooier is dan glasvezel. En de voldoening hoger.

Zo bouw je metalen wielkasten

Reacties

  • Stevie heeft op 31 augustus 2017 geschreven:

    Echt respect voor het werk dat er in is gegaan om die wielkasten te maken, maar waarom zou je ze daarna met parkers op de auto schroeven… ze zijn van staal, las ze vast maak t strak..

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)