
Alleen als je hem met enkele centimeters speling aan weerszijden tussen twee auto’s parkeert, maak je indruk met een kleine auto als de Toyota Aygo of Volkswagen Up. Je koopt of leaset de zakformaatjes omdat ze handzaam zijn en lief voor de portemonnee, maar niet vanwege het vermogen of prestaties. En toch vragen we ons af: is er een moment geweest in de geschiedenis waar de Aygo en Up de snelste auto’s ter wereld zouden zijn?
Hoe snel zijn ze eigenlijk?
De snerpende driecilinder in de Toyota Aygo produceert 72 pk. Het vermogen stuwt de kleine rakker in 13,8 seconden naar de 100 km/u met een topsnelheid van 160 km/u. De Volkswagen Up met 65 pk legt het af tegen de Aygo met een 0-100-tijd van 15,6 seconden, maar rijdt met 163 km/u nét ietsjes sneller. Dus dan is de vraag: wanneer in de geschiedenis van de auto waren autootjes als de Toyota Aygo en de VW Up de snelste auto’s ter wereld?
De eerste persoon ter wereld die sneller dan 100 mijlen per uur reed (160 km/u) was Percy Lambert, die op 15 februari 1913 een record zette in een auto van het merk Talbot. Deze auto had een 4,5-liter motor met 105 pk. Hij haalde een snelheid van 167 km/u. Als je dus met een Volkswagen Up of Toyota Aygo naar 1912 af zou reizen, dan zou je de snelste auto ter wereld hebben én het record pakken voor de hoogste snelheid ooit in een auto.
Meer van TopGear


Je haalt nu voor een prikkie een supercharger voor je Toyota Aygo, Citroën C1 of Peugeot 107

De Toyota Aygo X moet het A-segment redden. Hoe gaat dat hem af?

Toyota Aygo X: 1e rij-indruk

Toyota Aygo X is een stoer crossovertje

Toyota Aygo X is de hoop voor stadsauto’s

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
