Alleen als je hem met enkele centimeters speling aan weerszijden tussen twee auto’s parkeert, maak je indruk met een kleine auto als de Toyota Aygo of Volkswagen Up. Je koopt of leaset de zakformaatjes omdat ze handzaam zijn en lief voor de portemonnee, maar niet vanwege het vermogen of prestaties. En toch vragen we ons af: is er een moment geweest in de geschiedenis waar de Aygo en Up de snelste auto’s ter wereld zouden zijn?
Hoe snel zijn ze eigenlijk?
De snerpende driecilinder in de Toyota Aygo produceert 72 pk. Het vermogen stuwt de kleine rakker in 13,8 seconden naar de 100 km/u met een topsnelheid van 160 km/u. De Volkswagen Up met 65 pk legt het af tegen de Aygo met een 0-100-tijd van 15,6 seconden, maar rijdt met 163 km/u nét ietsjes sneller. Dus dan is de vraag: wanneer in de geschiedenis van de auto waren autootjes als de Toyota Aygo en de VW Up de snelste auto’s ter wereld?
De eerste persoon ter wereld die sneller dan 100 mijlen per uur reed (160 km/u) was Percy Lambert, die op 15 februari 1913 een record zette in een auto van het merk Talbot. Deze auto had een 4,5-liter motor met 105 pk. Hij haalde een snelheid van 167 km/u. Als je dus met een Volkswagen Up of Toyota Aygo naar 1912 af zou reizen, dan zou je de snelste auto ter wereld hebben én het record pakken voor de hoogste snelheid ooit in een auto.
Reacties