
Alleen als je hem met enkele centimeters speling aan weerszijden tussen twee auto’s parkeert, maak je indruk met een kleine auto als de Toyota Aygo of Volkswagen Up. Je koopt of leaset de zakformaatjes omdat ze handzaam zijn en lief voor de portemonnee, maar niet vanwege het vermogen of prestaties. En toch vragen we ons af: is er een moment geweest in de geschiedenis waar de Aygo en Up de snelste auto’s ter wereld zouden zijn?
Hoe snel zijn ze eigenlijk?
De snerpende driecilinder in de Toyota Aygo produceert 72 pk. Het vermogen stuwt de kleine rakker in 13,8 seconden naar de 100 km/u met een topsnelheid van 160 km/u. De Volkswagen Up met 65 pk legt het af tegen de Aygo met een 0-100-tijd van 15,6 seconden, maar rijdt met 163 km/u nét ietsjes sneller. Dus dan is de vraag: wanneer in de geschiedenis van de auto waren autootjes als de Toyota Aygo en de VW Up de snelste auto’s ter wereld?
De eerste persoon ter wereld die sneller dan 100 mijlen per uur reed (160 km/u) was Percy Lambert, die op 15 februari 1913 een record zette in een auto van het merk Talbot. Deze auto had een 4,5-liter motor met 105 pk. Hij haalde een snelheid van 167 km/u. Als je dus met een Volkswagen Up of Toyota Aygo naar 1912 af zou reizen, dan zou je de snelste auto ter wereld hebben én het record pakken voor de hoogste snelheid ooit in een auto.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De Toyota Aygo X moet het A-segment redden. Hoe gaat dat hem af?

Toyota Aygo X: 1e rij-indruk

Toyota Aygo X is een stoer crossovertje

Toyota Aygo X is de hoop voor stadsauto’s

Toyota Aygo vs Dacia Sandero vs Suzuki Ignis

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Het kan straks verboden zijn om carbon op jouw auto te hebben in de EU

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen
