Alpine werkt aan een door waterstof aangedreven langeafstandsracer, met plannen om deze te laten debuteren tijdens de 24 Uur van Le Mans. Dit vertelt CEO Laurent Rossi aan TopGear. Het Franse sportwagenmerk zou zich richten op een Garage 56-inzending. Dit deelnemersplekje is voor autofabrikanten die tijdens Le Mans een experimentele racer willen testen.

‘We onderzoeken of we de mogelijkheid van Garage 56 kunnen benutten om waterstof als brandstof te laten zien. We denken er actief over na’, vertelde Rossi aan TopGear, afgelopen weekend tijdens de GP van Engeland op Silverstone. ‘We zijn de technologie aan het ontwikkelen. Ten eerste moeten we ervoor zorgen dat het voor ons en voor het racen werkt. Ten tweede moeten we ervoor zorgen dat we een geschikte manier vinden om het te demonstreren, omdat het industriële capaciteit vereist. We hebben erover gesproken met de ACO [de organisator van Le Mans].’

Alpine wil Le Mans racen met een waterstofracer – of een Nürburgringrecord

Er is ook een plan B, bijvoorbeeld een ronderecord op de Nürburgring. ‘Er zijn minder zichtbare, maar nog steeds opmerkelijke manieren om de technologieën te demonstreren’, zegt Rossi. ‘We nemen bijvoorbeeld een raceauto met een motor op waterstof en we gaan naar de Nürburgring en vestigen het record.’ De interesse van Alpine in waterstof komt niet helemaal uit de lucht vallen: eerder dit jaar onthulde het merk de A4810, een studiemodel ontworpen door een groep studenten.

‘Vanwege onze plicht als motorfabrikant en PU [power unit]-leverancier moeten we de concurrentie vormgeven. Renault heeft dat in de loop der jaren veelvuldig gedaan [in 1977 was het merk een pionier op het gebied van turbotechnologie]. We kijken heel actief naar waterstof als brandstof, omdat het samen kan werken met elektrificatie. De brandstofcel is een heel natuurlijke uitkomst.’

‘We onderzoeken waterstof als brandstof, waarbij we een parallel pad volgen [met elektrificatie]’, vervolgde Rossi. ‘Ik trek hier gewoon een figuur uit de lucht, maar we denken dat in 2035 70 procent van het wagenpark elektrisch zal zijn, maar niet 100 procent. Het hangt af van het gebruik – hoog laadvermogen, hoge prestaties, zeer repetitieve ritten, bijvoorbeeld. Voor ons, voor hoge prestaties, geloven we dat deze weg [die van waterstof] veelbelovend kan zijn.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)