Zoals elke doorgewinterde testrijder je zal vertellen, is de nieuwe Audi R8 een spectaculaire supercar die eigenlijk maar één makke heeft: hij is alleen verkrijgbaar met een dubbelkoppelingsautomaat. De R8 heeft geen handbak meer, en dat is een schandaal.

Sterker: de enige twee zaken aan boord waarin het woord ‘hand’ nog voorkomt, zijn het handschoenenkastje en de handleiding. En jongens, die laatste, dat is me er eentje, hoor. Hij is van papier, woont in dat kastje en is, officieel, gigantisch.

Jawel, in het soort volkomen nutteloze research dat ik van harte toejuich, heeft een bedrijf dat ScrapCarComparisons heet de nobele taak op zich genomen een analyse te maken van de handleidingen van enkele van de bestverkopende auto’s van deze tijd. En het ontdekte dat, als je de woorden gaat tellen, de langste van allemaal die van de Audi R8 was, met een verbijsterende 616.000 woorden.

De handleiding van de R8, merkte ScrapCarComparisons wijs op, is 28.000 woorden langer dan Oorlog en Vrede en zou een gemiddelde lezer 43 uur kosten om helemaal te lezen. Wat een beetje een oneerlijke vergelijking is, omdat zelfs de meest toegewijde nieuwe-autobezitter zijn handleiding niet van voor tot achter zou lezen.

De handleiding van de R8 is niet een béétje langer dan gemiddeld. Hij is enorm veel langer. De gebruiksaanwijzing van de Ferrari 812 Superfast? Slechts 48.000 woorden. Is de R8 werkelijk dertien keer zo gecompliceerd als een 812 Superfast? Of heeft Ferrari gedacht dat het soort klant dat in de markt is voor een 800 pk sterke, 8.900 toeren per minuut draaiende V12-vuurstorm misschien iets te… gespannen is om zich 43 uur te gaan verdiepen in de finesses van het bluetooth-systeem?

Misschien gaat het om waar voor je geld. De R8 heeft zich per slot van rekening altijd op de borst geklopt met de bewering dat ie meer supercarbeleving levert voor minder geld, en wat betreft de gebruiksaanwijzing: nou, dat klopt. Dat gezegd hebbende: zou Audi hebben nagedacht over de invloed van al die woorden op de vermogen/gewichtsverhouding? In dit tijdperk van kleine winstjes zou het meezeulen van al die inkt en papier je zomaar eens meerdere kostbare milliseconden op de Nürburgring kunnen kosten.

(Oh, ik weet trouwens wat je denkt: hoe lang is de handleiding van de Lamborghini Huracán dan? Ze zijn tenslotte naaste familie, dus je zou aannemen dat die ongeveer even lang is, toch? Fout. Die van de Huracán staat alleen maar vol met tekeningen van vuurspuwende raketten en honden op skateboards.)

Het excellente onderzoek van ScrapCarComparisons beperkte zich niet slechts tot de lengte, maar bekeek ook de leesbaarheid. De ingewikkeldste handleiding bleek die van de McLaren 765LT, die, hoewel maar 59.000 woordjes lang, een ‘leesbaarheidsscore’ haalde van 44,3. Waarmee Ulysses (het boek van James Joyce, niet de MPV van Fiat) gereduceerd wordt tot een soort Rupsje Nooitgenoeg.

De makkelijkst leesbare handleiding? Die van de Tesla Model Y, die blijkbaar begrepen kan worden door een gemiddelde twaalfjarige. Althans, in ieder geval totdat Elon er een over-the-air update tegenaan mikt om de boel flink te compliceren…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)