Abarth bouwt alweer een paar jaar versies van de 500 (en voorheen ook een ontzettend vermakelijke versie van de Grande Punto, inmiddels helaas overleden), die je gedachten over dat vrolijke rugzakje behoorlijk op zijn kop zetten. Lief? Aardig? Niet zodra er een schorpioen op geplakt wordt – dan wordt dat snoezige kaboutertje opeens een kobold met een crystal meth-burnout. Ooit de klassieker Rosemary’s Baby gezien? Dat dus: laat een 500 even alleen met Abarth en hij heeft opeens een rood regenjasje aan.

Maar goed, zonder een update’tje op zijn tijd vaart niemand wel, zelfs niet als je toch al door en door slecht bent. En dus kreeg de Abarth 595 Competizione een nieuw front, met een aanzienlijk grotere grille onderin, om nog meer lucht aan mootjes te kunnen kauwen – of in ieder geval die indruk te wekken. De verstralers zijn ook iets groter en staan iets meer aan de zijkanten, wat hem breder moet laten lijken. Led-dagrijverlichting is standaard, xenon-verlichting nu ook een optie. Verder is er een scala aan nieuwe wielen en kleurtjes (zoals ons gillend-geel: geweldig!) en mogelijkheden om de boel op te fleuren met ­stickers, afwijkend gekleurde spiegels en dat soort dingen. Vooral doen: de Abarth is één van de weinige auto’s die van dat soort meuk nog werkelijk opknapt ook.

Binnenin de Abarth 595 Competizione wordt (desgewenst) meer met alcantara gestrooid en kun je opteren voor meer connectiviteit, digitale radio en nieuwe navi via een 5- of 7-inch scherm. Voor de diehards zijn er ook speciale sportstoelen van Sabelt, met een koolstofvezel kuip. Zouden wij maar niet doen, want #@^&*, wat zitten die dingen hard – het is haast alsof niet alleen de auto een hekel heeft aan alles wat er vóór hem rijdt, maar de stoelen ook aan jouw rug.

Nou is die zit in een Abarth 595 Competizione toch al een verhaal apart, want waar de auto niet groter lijkt dan een aquariumvisje, zit je in de auto zo hoog dat het wel een SUV lijkt. Zeker in combinatie met de extreem korte wielbasis levert dat een eigenaardig gevoel op: je weet dat je 180 pk onder je rechtervoet hebt, dat alles op maximaal presteren is gericht, maar het voelt alsof je op een kruising tussen een Segway en een tractor zit.

Dus het is afzien in de Abarth 595 Competizione?

Gelukkig is dat idee na een bocht of drie verleden tijd. Het onderstel weet wonderwel raad met de pk’s, zeker omdat Abarth eindelijk heeft gedaan wat ze altijd al hadden moeten doen: een sperdifferentieel monteren. 180 pk op een paar voorwielen is nogal aan de stevige kant, en de 595 had dan ook altijd nogal wat last van onderstuur, doorslippende voorwielen en torque steer – getrek aan het stuur, dus. Dat is nu grotendeels voorbij: zodra één wiel grip verliest, krijgt het andere er meer power bij, waardoor hij zichzelf zo’n beetje de bocht doorvreet. Het maakt van de Abarth een fantastisch gooi- en smijtgevalletje, dat luidkeels laat horen dat hij het formidabel naar zijn zin heeft. Het is een enorme masochist: hoe harder je hem slaat, hoe leuker hij het vindt. En jij maar ­pret hebben. De wereld zit raar in elkaar, af en toe.

Motor
1.368 cc
viercilinder turbo
180 pk @ 5.500 tpm
250 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
0-100 km/u in 6,7 s
top 225 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,0 l/100 km
139 g/km CO2
Label F
Afmetingen
3.660 x 1.627 x 1.485 mm (l x b x h)
2.300 mm (wielbasis)
1.045 kg 35 l (benzine)
185 l (bagage)
Prijzen Abarth 595 Competizione
NL € 31.319 (25%)
B € 24.790

Vonnis
De Abarth 500 is eindelijk tot volle wasdom gekomen. Het sperdifferentieel maakt zo veel verschil, maakt hem zo veel beter, dat het een wonder mag heten dat ze hem ook nog zónder aanbieden. Nooit doen, altijd met: dan heb je de leukste supermini die er is

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear