Soms zie je een foto van een nieuwe auto en kun je nauwelijks je lunch binnenhouden. Dan zie je hem in het echt en denkt, nog somser: ‘Ach, het valt best mee.’ En, het somst: na een tijdje ga je hem zowaar mooi vinden. Je herkent het misschien – misschien ook niet, maar dat komt omdat het een uiterst zeldzaam fenomeen is. Behalve als je Adrian van Hooydonk heet en Chef Design bij BMW bent: dan denk je het elke dag en bid je het nog vaker.
De laatste keer dat het ons overkwam, was bij de eerste Mercedes CLS. In 2004. Zó zeldzaam dus. En dan vinden we die CLS nu niet eens echt mooi, met die kakkende-tekkelachterkant, maar wel ontzettend cool. Wat we zeiden: het kan raar lopen. Want nu hebben we het weer. Met de Audi Q3 Sportback, nota bene. Bij de eerste foto’s was het niet eens onze maaginhoud, maar een diepe zucht die onze mond uitkwam. Zó dodelijk vermoeiend voorspelbaar, dit.
De Audi Q3 Sportback volgt de trend
Tuurlijk, jongens: BMW en Mercedes doen het, en dus moeten jullie natuurlijk ook zo nodig een ‘coupéversie’ van jullie kleine SUV. Het recept was al net zo voorspelbaar: een iets schuiner aflopende achterkant, minder ruimte en praktische bruikbaarheid, die met speels gemak werden ingewisseld voor peilloos lege marketingbabbels waarin ‘sportiviteit en eigenzinnigheid’ met steeds groter wordende hoofdletters werden geschreven. Zucht.
Bij de introductie in 2019 waren we milder over de Audi Q3 Sportback. Hij zag er eigenlijk best oké uit. Niet gek, want Audi heeft (op de A2 na) nog nooit een echt lelijke auto gemaakt. Voor de rest: technisch identiek aan de wat saaie Q3, dus niets bijzonders, mensen, vooral doorlopen. En nu staan we tegenover een werkelijk knálrood (Tangorood, officieel) exemplaar en denken: wat een cool ding eigenlijk.
Mini-Urus
Een gedachte die even door ons hoofd vloog, werd bevestigd door een lid van het voetbalteam van zoonlief. We haalden hem op om naar de wedstrijd te gaan, hij liep glunderend op de auto af en zei: ‘Zó hé: dat lijkt wel een mini-Lamborghini Urus!’ Je zult het op geen enkele foto zien, maar verdomd: die C-stijl heeft daar een hoop van weg. We hebben hem beloond door de rest van de rit zijn favoriete liedjes (zijn smaak zou een komende apocalyps ruimschoots rechtvaardigen) op volle sterkte door de voortreffelijke Sonos-audio te duwen.
De Audi Q3 Sportback zelf is al even wonderlijk. Hij is gewoon voorzien van de aandrijflijn van de VW Golf GTE: 245 pk in totaal, waarvan 150 pk van de benzinemotor. Je zou er theoretisch zo’n 60 kilometer elektrisch mee moeten kunnen rijden, wat in de praktijk neerkomt op minder, maar veelal genoeg om je woon/werkverkeer mee af te leggen. Dat maak nogal wat uit als benzine dik twee euro de liter kost.
Geen hybridekarakter
Het wonderlijke is echter dat Audi nauwelijks lijkt te willen weten dat het om een hybride aandrijflijn gaat. Informatie over wat welke motor doet, ontbreekt bijna volledig. Wil je kiezen tussen ‘zeilen’ (niet afremmen op de elektromotor) of juist sterk afremmen (one-pedal driving): vette pech. Nou rijden we zelf een Golf GTE en weten dat dat nou net een van de dingen is die elektrisch rijden een leuk spelletje maakt. Audi boeit het niet. Het is óf zeilen, of de pook een zetje geven, waarna de bak naar de S-modus schakelt en wel automatisch afremt. Toch anders, want geef gas en alles staat in standje maximaal, en dat hoeft nou ook weer niet elke keer. Je kunt, goh, nog wel kiezen voor volledig elektrisch rijden.
Fijn ding, die Audi Q3 Sportback, zij het wat schizofreen. Je kunt het hem in deze transitietijden misschien niet eens zo kwalijk nemen…
Specificaties Audi Q3 Sportback 45 TFSI e S Edition (2022)
Motor
1.395 cc
viercilinder turbo hybride
245 pk
400 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,3 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,7 l/100 km
39 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.500 x 1.843 x 1.556 mm (l x b x h)
2.680 mm (wielbasis)
1.715 kg
45 l (benzine)
380 / 1.250 l (bagage)
Prijzen
€ 56.899 (NL)
€ 48.370 (B)
Reacties