Ook Bentley is de weg naar volledige elektrificatie ingeslagen en komt dit jaar met twee nieuwe plug-in hybrides. De eerste is deze Bentley Bentayga Hybrid. Die was er toch al? Ja, maar dit is het faceliftmodel. Dat maakt ’m in de wereld van Bentley ‘geheel nieuw’, snap je.

Buiten z’n uiterlijk, dat meer in lijn is getrokken met de rest van het gamma (al zijn we er nog niet uit of we die geknepen ovale achterlichten een verbetering vinden), is deze Bentayga Hybrid niet wezenlijk anders dan de eerste. Hij is als hybride dus nog altijd niet bijster vooruitstrevend, maar heeft een prima aandrijflijn waarvan ook een aantal VW-concerngenoten zich graag bedient: de 3.0 V6 turbo met een flinke elektromotor tussen hem en de achttraps automaat in, samen goed voor 449 pk en 700 Nm. Waarom eigenlijk niet de beruchte V8-variant uit de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid? Die zou de hybride Bentayga ongeveer even snel maken als het topmodel, de Speed met zijn prestigieuze W12, en dat zou toch een beetje pijnlijk zijn.

De elektrische actieradius van de Bentley Bentayga Hybrid

Een 17,3-kWh accu stelt de Bentayga in staat om met snelheden tot 135 km/u volledig elektrisch te rijden, tot een afstand van 40 kilometer – iets wat klanten volgens het merk veelvuldig doen. Een vreemde keuze blijft het om de bestuurder niet in staat te stellen om de accu via de V6 bij te laden. Qua hybridemanagement kun je in de Bentayga alleen kiezen uit EV, Hybrid of Hold – de lading vasthouden.

Even wat procentjes erbij pikken op de snelweg voor straks in de stad is er dus niet bij, je zult echt met laadkabels in de weer moeten (of heel veel regeneratief moeten remmen). Volgens Bentley is dit omdat rijdend bijladen via de benzinemotor niet efficiënt is. Nou, klopt – vraag dat maar aan alle voormalige Outlander-rijders – maar het zou aardig zijn om in ieder geval de optie te hebben.

Automobiele wellness

Daarmee hebben we het voornaamste ongemak van de Bentley Bentayga Hybrid meteen ook gehad. Goed, de V6 sleurt er niet zo fluisterstil en zijdezacht aan als je misschien zou hopen, maar 98 procent van de tijd is dit een en al automobiele wellness. Het cliché dat alles van je af valt als je in een auto van deze statuur stapt, blijkt maar weer niet voor niets een cliché. De serene sfeer, de smetteloze afwerking met leer zover het oog reikt, de kwaliteit die ademt uit elke houtporie/elk flintertje koolstofvezel (aan jou de keus) – het kalmeert zelfs de meest gestreste CEO.

Bentley heeft de tech aan boord niet overdreven. Geen ziljoen vierkante centimeters aan schermen en wrijfknopjes, maar simpele moderniteit met enkel zaken die je nodig kunt hebben of graag wilt weten, en niet meer dan dat. Overigens kreeg de vernieuwde Bentayga onder meer fris infotainment met Apple CarPlay en Android Auto, een grotere tablet achterin en verbeterde connectiviteit. En dreig je té ontspannen te raken: de Naim-audio schudt je zo uit je fauteuil.

Interessant voor Nederland

Bentley mag dan een raceverleden hebben en de Bentayga een rijmodus die ‘Sport’ heet, verwacht niet dat je comfort eronder hoeft te lijden. De besturing heeft best wat gewicht en het onderstel is mooi gedempt, maar rust en welbehagen blijven in elke modus de sleutelwoorden. Logisch ook, want wie wilde vlammen, had voor minder geld wel zo’n Cayenne gekocht. En over geld gesproken: in Nederland is de Bentayga Hybrid extra interessant, want zijn lage opgegeven uitstoot (we reden trouwens zomaar 1 op 11 – niet gek) drukt de BPM aanzienlijk. Waardoor de hele somptueuze Bentley-ervaring zomaar tienduizenden euro’s dichterbij komt.

Specificaties Bentley Bentayga Hybrid 2021


Motor
2.995 cc
V6 turbo hybride
449 pk @ n.b. tpm
700 Nm @ n.b. tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,5 s
top 254 km/u
Verbruik (gemiddeld)
3,4 l/100 km
82 g/km CO2
Afmetingen
5.125 x 1.998 x 1.745 mm (l x b x h)
2.995 mm (wielbasis)
2.645 kg
75 l (benzine)
479 l (bagage)
Prijzen
€ 208.667 (NL)
€ 201.124 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)