We leven in een omgekeerde wereld. Achterwielaandrijvers zijn bezig met een comeback, maar niet van het merk dat je zou verwachten. De nieuwste lichting elektrische auto’s van de Volkswagen Groep heeft achterwielaandrijving (denk aan de VW ID.3 en of de Skoda Enyaq), terwijl BMW auto’s als de 1-serie juist voorziet van voorwielaandrijving. En de meeste M-modellen van vierwielaandrijving.

Gelukkig is BMW niet helemaal van zijn geloof gevallen en bieden ze weer een nieuwe 2-serie aan. De twee instappers, waaronder deze BMW 220i Coupé, hebben gewoon weer achterwielaandrijving. Wel is hij alleen leverbaar met een automaat, maar daar zou de aankomende BMW M2 verandering in moeten brengen. Deze 2-serie mag je dus gerust zien als een opwarmertje voor het volgende M-model – en de vooruitzichten zijn goed. In ieder geval vanbuiten.

De BMW 220i Coupé ziet er in ieder geval dik uit

Want de nieuwe BMW 2-serie Coupé ziet eruit als een serieuze machine, al helemaal met het optionele M-pakket. De langgerekte motorkap doet vermoeden dat er minimaal een zes-in-lijn onder ligt en de powerdome erbovenop doet goede oude M3 V8-tijden herleven. De wielkasten achter zijn opgeklopt en de blik van de auto is vastberaden. Het is niet lastig om het erfgoed van de BMW 2002 Turbo erin te herkennen, net als de genen van de 1M Coupé en de M2 van de vorige generatie. Al is het bij de 220i Coupé allemaal een illusie.

Onder het enorme stuk vastgoed achter de voorbumper van de BMW 220i Coupé ligt namelijk slechts een 2,0-liter turbomotor met 184 pk. Nu is dat heus niet weinig, maar iedereen denkt dat je een volwaardig M-model rijdt – en dat zorgt voor ongemakkelijke momenten als een GTI’tje naast je komt staan bij het stoplicht. Overigens wel pluspunten voor BMW dat het cijfertje (220) in de badge zowaar weer eens een keer past bij de motorinhoud.

De BMW 220i Coupé is de instapper

Handig om te weten is dat de 230i met 245 pk (we trekken het pluspunt weer in: ook dit is een 2,0-liter) maar zo’n 4.500 euro meer moet kosten, wat op een vanafprijs van ruim 48.000 euro voor deze 220i nog te overzien is. En dan heb je gelijk een auto die buiten de andere modellen van BMW weinig concurrenten kent. De Audi TT is zo’n 10.000 euro duurder en dan heb je niet eens een achterbank. Hetzelfde geldt voor de Alpine A110.

Voor wie vindt dat we niet zo moeten zeuren (oké, je hebt geen ongelijk…) en meent dat alleen het CJIB blij wordt van het extra vermogen, hebben we goed nieuws, want de 220i is bij normaal rijgedrag een aangenaam maatje. Samen met de achttraps automaat zorgt hij voor soepele en vlotte (dus niet snelle) acceleratie. Bovenal is hij bijzonder stil bij constante snelheden. Sowieso is de gehele 2-serie Coupé opmerkelijk goed geïsoleerd – op sommige momenten zou je zweren dat je elektrisch rijdt.

De BMW 220i Coupé rijdt goed

Qua onderstel misstaat wat extra vermogen de BMW 220i Coupé ook niet. Als een speurhond op een vliegveld die zijn snuit net iets te diep in een Colombiaanse koffer stak, duikt de 2-serie gretig van links naar rechts. Waarschijnlijk mede dankzij het variabele stuurhuis, dat op lage snelheden razendsnel elke stuurinput vertaalt naar een beweging. Dat de auto door de bocht heen de stuurratio’s lichtjes bij lijkt te stellen, is dan wel weer even wennen. Je mist wat rechtlijnigheid in het stuurgedrag. Overigens hoef je deze optie niet aan te vinken.

Het M-onderstel is wat aan de stugge kant, zoals je volledig mag verwachten. Het is een mooie balans tussen sportief en comfortabel, al is hij op oneffen stukken snelweg soms wat schudderig. Wie meer keuze wil, kan nog voor het adaptieve M-onderstel gaan – of voor het standaard onderstel met wat meer comfort. De Pirelli-banden vullen het onderstel en het stuurgedrag perfect aan en bieden meer grip om hetzelfde GTI’tje in de bochten te verrassen.

De ruimte in de 2-serie

De BMW 2-serie Coupé loopt niet over van hoofdruimte, getuige ook het gekraak van de hoofdsteun (van de passagiersstoel) tegen het plafond als je hem te hoog instelt. Dat is makkelijk te voorkomen overigens, want de stoelen kunnen goed laag. De instelbaarheid van het stuur is groot, waardoor het vinden van een aangename zit voor iedereen gemakkelijk moet zijn. Het stuur zelf is wat ons betreft een tikkeltje te dik, wat minder goed bij het wendbare karakter van de BMW past. Een coupé koop je niet vanwege de ruimte achterin, maar qua beenruimte is het nog wel redelijk in orde. Je passagiers moeten alleen niet te lang zijn.

Het interieur van de BMW 220i Coupé steekt, zoals we gewend zijn van BMW, goed in elkaar. Het merk kiest ervoor om de draaiknop van de iDrive gewoon aan te houden bij de nieuwe 2-serie, waarvoor we dankbaar zijn. Leuk hoor, zo’n touchscreen, maar met fysieke knoppen is de boel vaak sneller en veiliger te bedienen – zeker tijdens het rijden.

Echte knopjes

Ook de knoppen van de verwarming zijn echte tastbare dingen, waarmee het merk opnieuw pluspunten scoort. Bij de nieuwere modellen gaat BMW mee in de trend van zoveel mogelijk knopjes wegpoetsen en de functionaliteiten in het touchscreen stoppen. Dit kan dus weleens een van de laatste écht goede BMW-interieurs zijn.

Het motorgeluid van de BMW 220i Coupé is niet helemaal echt

In de Sport-modus klinkt een subtiel motorgeluidje via de speakers, wat we uit principe moeten afkeuren, maar best lekker uit de verf komt. Je kunt er beter maar een beetje aan toegeven, aangezien het meer en meer de standaard wordt.

De belangrijkste eigenschap van de BMW 220i Coupé is dat het typisch zo’n auto is die van elke rit een klein feestje kan maken. Het is geen losbandige machine die op elke rotonde smeekt om een millimeter profiel van de banden te gummen, maar hij heeft altijd trek in een paar bochtjes.

Met deze motor is het geen knalfuif – maar hij is minstens als een theekransje met je alcoholistische oom; er zit altijd een scherp randje aan. Overweeg de snellere versie te nemen als je puur voor het plezier gaat, maar als sportieve daily driver kom je heel aardig uit te voeten met deze verstandige motorisering.

Specificaties BMW 220i Coupé (2022)


Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
184 pk @ 5.000 tpm
300 Nm @ 1.350 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,5 s
top 236 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,3 l/100 km
143 g/km CO2, C-label
Afmetingen
4.537 x 1.838 x 1.390 mm (l x b x h)
2.741 mm (wielbasis)
1.565 kg
52 l (benzine)
390 l (bagage)
Prijzen
€ 48.124 (NL)
€ 40.050 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)