Van oudsher is Skoda het verstandigere alternatief voor Volkswagen, maar geldt dat ook voor een carrosserievorm die inherent de minder verstandige keuze is? Dit is de Skoda Enyaq Coupé iV, de sportievere maar minder dienstige versie van de Enyaq die we al kennen en tevens het Tsjechische broertje van de Volkswagen ID.5. En waar Volkswagen de GTX heeft, is hier ook gelijk de RS-versie. Die zie je hierboven in het groen.

Hoeveel groter of kleiner is de Coupé?

Even snel wat cijfertjes doen? Qua lengte, breedte en hoogte (4,65 x 1,88 x 1,62 meter) scheelt het allemaal niets met de Enyaq. Het grote verschil tussen de Coupé en de normale versie is de aflopende daklijn. Daardoor lever je iets in aan hoofdruimte achterin, maar de luchtweerstand neemt dan wel weer af. De actieradius van 545 kilometer van de Enyaq Coupé iV 80 is zelfs 8 kilometer meer.

De specificaties van de Skoda Enyaq Coupé RS iV

Het platform van de Enyaq kunnen we ongeveer wel dromen. De sportiefste versie produceert 300 pk en 460 Nm dankzij twee elektromotoren; een op elke as. De 0-100-tijd is daarmee 6,5 seconden en de topsnelheid is 180 km/u. Andere modellen mogen maar 160 km/u van de begrenzer. De andere versies hebben 265, 204 of 180 pk. De twee minst krachtige versies hebben achterwielaandrijving.

Wat is de prijs van de Skoda Enyaq Coupé iV?

De prijzen van de nieuwe SUV-coupé zijn nog niet bekend. De normale Enyaq kost minimaal 42.690 euro en de Coupé zal iets duurder zijn. Bij Volkswagen kost de ID.5 nog geen 1.000 euro meer dan de ID.4, dus verwacht de vanafprijs van de Skoda Enyaq Coupé iV ergens onder de 44.000 euro voor de instapper. De Skoda Enyaq Coupé RS iV zal zo’n 10.000 euro meer moeten kosten, vermoeden we. Een mooie auto om je 16 procent bijtelling op stuk te slaan?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)