
Van oudsher is Skoda het verstandigere alternatief voor Volkswagen, maar geldt dat ook voor een carrosserievorm die inherent de minder verstandige keuze is? Dit is de Skoda Enyaq Coupé iV, de sportievere maar minder dienstige versie van de Enyaq die we al kennen en tevens het Tsjechische broertje van de Volkswagen ID.5. En waar Volkswagen de GTX heeft, is hier ook gelijk de RS-versie. Die zie je hierboven in het groen.
Hoeveel groter of kleiner is de Coupé?
Even snel wat cijfertjes doen? Qua lengte, breedte en hoogte (4,65 x 1,88 x 1,62 meter) scheelt het allemaal niets met de Enyaq. Het grote verschil tussen de Coupé en de normale versie is de aflopende daklijn. Daardoor lever je iets in aan hoofdruimte achterin, maar de luchtweerstand neemt dan wel weer af. De actieradius van 545 kilometer van de Enyaq Coupé iV 80 is zelfs 8 kilometer meer.
De specificaties van de Skoda Enyaq Coupé RS iV
Het platform van de Enyaq kunnen we ongeveer wel dromen. De sportiefste versie produceert 300 pk en 460 Nm dankzij twee elektromotoren; een op elke as. De 0-100-tijd is daarmee 6,5 seconden en de topsnelheid is 180 km/u. Andere modellen mogen maar 160 km/u van de begrenzer. De andere versies hebben 265, 204 of 180 pk. De twee minst krachtige versies hebben achterwielaandrijving.
Wat is de prijs van de Skoda Enyaq Coupé iV?
De prijzen van de nieuwe SUV-coupé zijn nog niet bekend. De normale Enyaq kost minimaal 42.690 euro en de Coupé zal iets duurder zijn. Bij Volkswagen kost de ID.5 nog geen 1.000 euro meer dan de ID.4, dus verwacht de vanafprijs van de Skoda Enyaq Coupé iV ergens onder de 44.000 euro voor de instapper. De Skoda Enyaq Coupé RS iV zal zo’n 10.000 euro meer moeten kosten, vermoeden we. Een mooie auto om je 16 procent bijtelling op stuk te slaan?
Meer van TopGear


Skoda Enyaq iV RS is eindelijk 316 kilo lichter, maar er is een addertje onder het gras

Skoda Enyaq RS gaat na update één seconde sneller naar 100 km/u

Stel rijdt (grotendeels gratis!) met een EV van Nederland helemaal naar Zuid-Afrika

Het wereldrecord driften op ijs is voor … de Skoda Enyaq?

Deze Skoda Enyaq 4x4electric gaat van Nederland naar Zuid-Afrika en terug rijden

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
