Peugeot versus BMW, dat is geen test die je vaak eerder hebt gezien. Dat het de duurste en krachtigste auto van het Franse merk vergt om de twee fabrikanten naar elkaar toe te trekken, geeft wel aan hoe groot het gat tussen beide normaal gezien is. En toch: als we de BMW 330e Touring en de Peugeot 508 PSE SW naast elkaar parkeren, lijken voorbijgangers enkel geïnteresseerd in de Franse station. Peugeot weet de begeerlijkheid van BMW niet alleen te evenaren – ze zijn de Duitsers hiermee vol voorbij gestoven. Hoewel we niet vaak een oordeel hangen aan het uiterlijk van auto’s – je hebt zelf ogen en een brein om uit te vogelen wat je ervan vindt – willen we graag het advies geven om de 508 niet van al te dichtbij te bekijken. Op een afstandje is ie prachtig, maar sommige details zijn overdreven – vooral die onhandig bestickerde vleugeltjes die uit z’n flanken steken. En ligt het aan ons of zijn die ‘kryptonite-klauwen’ gewoon hetzelfde als het Monster-logo? Als geheel bezien is ie echter bijzonder lekker. Voor ruim 72.000 euro (67 mille in België) mag dat ook wel. Peugeot geeft grif toe dat deze auto buiten de zakelijke wereld vooral een halo-model is dat een niche opvult en je naar de showroom lokt, waarna je er met een e-208 weer uit rolt. Maar deze benzine-elektrische 508 PSE zou ook zomaar een relatief betaalbare exoot kunnen zijn die je deels op kosten van de baas rijdt. Veel meer ‘zakenauto’ dan de BMW 330e wordt het niet. Je krijgt het door en door verantwoorde 3-serie-design en de bekende rijdynamiek, in -combinatie met een hybride aandrijflijn die minder krachtig is dan die van de 508. De aanschafprijs ligt ook 15 mille lager; maar als je de uitrusting opkrikt tot een niveau dat dat van de Peugeot benadert, ontlopen de prijzen elkaar nog maar weinig.

De BMW 330e Touring heeft de simpelste techniek

De opzet van de 330e is makkelijk te verteren: een bekende viercilinder benzinemotor met 184 pk, plus een 113-pk elektromotor die de achteras aandrijft (xDrive is een optie van 3,5 mille). Z’n piekvermogen ligt maar een paar pk onder de som van de waarden van de benzine- en elektromotor.
Onder de huid van de Peugeot blijken de zaken wat complexer te liggen: een 200 pk sterke viercilinder turbo, bekend uit de 208 GTi en RCZ, werkt samen met twee elektromotoren (een voor en een achter) voor een gecombineerd vermogen van 360 pk. Die twee e-motoren zorgen uiteraard voor vierwielaandrijving, maar de achteras krijgt nooit méér dan 114 pk te verwerken. De auto is bij het starten volledig elektrisch – en achterwielaangedreven – maar zodra de benzinemotor erbij komt, ligt de krachtbalans aan de voorkant.

De Peugeot 508 PSE SW rijdt uniek

Dat is prima. Hier ligt Peugeots expertise, en deze forse stationwagen voelt dan ook aan als een snellere, standvastigere hot hatch als je ’m opjaagt. Over het kleine stuurtje blijven de meningen verdeeld, maar het geeft de 508 wel een onstuimigheid die lastig te negeren valt. Hij rijdt als geen enkele andere vierwielaangedreven stationwagen. Naast Electric zijn er nog vier rijmodi: Comfort, Hybrid, Sport en 4WD. Aangezien de auto in de basis zowel hybride als vierwielaangedreven is, lijkt dat een te ruime keus. En toch is het niet genoeg: zo kun je de zachtste demperinstelling niet tegelijk gebruiken met de meest sportieve mapping voor de aandrijflijn. Alleen in Sport krijg je het volledige vermogen (alle andere modi zijn begrensd op 330 pk), maar dat gaat samen met een bonkige ophanging op slecht wegdek.
De PSE ligt 4 millimeter dichter bij de grond dan een standaard 508, zijn vering is 50 procent stijver en de schokdempers zijn drievoudig instelbaar. Enkel in de meest comfortabele setting vindt de auto echt zijn draai, inclusief de wat besluiteloze transmissie. Als Peugeot mixen en matchen tussen settings toestond, was de dynamiek misschien zo briljant geweest dat andere tekortkomingen werden overschaduwd.

Het interieur van de Peugeot

Sommige interieurdetails zijn al net zo overdreven als die op en aan de carrosserie, en de mogelijkheid om zes verschillende lay-outs voor de tellers te kiezen, en vijf massagefuncties, komt over als een afleidende kers op een rommelige taart. De knoppenergonomie is in eerste instantie onbegrijpelijk, maar misschien zien z’n kopers de 508 wel als een Indonesisch jazzfusion-album: wars van conventies en juist daarom interessant. Je wordt volledig omkapseld door z’n donkere cabine, met een nauwe raamlijn en een omringend dashboard, wat het gevoel van een echte performance-auto in de hand werkt. Het nadeel is dat je eigenlijk geen achterpassagiers kunt meenemen die langer zijn dan 1,80 meter, en hoewel stijlloze zijramen de nodige glamour toevoegen zonder de verfijning tekort te doen, wordt het effect een beetje verpest door de lomp opgeplakte kwartraampjes in de achterdeuren.

‘Waar je de Peugeot dient te leren kennen, weet je bij de BMW meteen hoe alles werkt’

Waar je de Peugeot dient te leren kennen, weet je bij de BMW precies hoe alles werkt zodra je instapt. Er is geen gewenningsproces. Ondanks al z’n hybridetechniek (ook hier heb je talloze modi tot je beschikking) is ie net zo simpel als BMW’s altijd zijn geweest. Hij behoudt daarmee de belangrijkste kenmerken van een 3-serie: doodeenvoudig te bedienen, behoorlijk bijzonder om te rijden. Dit is een combinatie die maar weinig auto’s echt goed doorhebben – Fords van eind jaren negentig hadden het ook voor elkaar – en die alleen maar zeldzamer wordt naarmate touchscreens en autonomie de boel strakker in hun greep houden.

De BMW heeft het minste gedoe

Het zorgt dat de 508 overkomt als een uitslover; in de BMW zijn de basics gewoon voor elkaar, zonder gedoe. In tegenstelling tot bij de Peugeot hoef je geen andere transmissiemodus te selecteren om de remmen te laten regenereren. Je kunt het zelfs in de manuele stand inschakelen. En de PSE mag dan slimme, masserende kuipstoelen hebben, hier zit je gewoon dichter bij het asfalt. Net als elke standaard 3-serie maakt de 330e overduidelijk waarom het nieuwe design elders in het BMW-gamma zo steekt. Die complexe styling is een complete ommezwaai ten opzichte van de heerlijke elegantie van deze auto, het kernmodel van het merk.
Hoewel er nog steeds uiteenlopende benzine- en dieselopties te krijgen zijn – Peugeot richt zich met de 508 PSE eigenlijk op de M340i, vinden ze zelf – is deze 330e zo’n genot om te rijden dat je je afvraagt waarom iemand die op de euro’s let nog iets anders zou overwegen. Tuurlijk, hij is een verbijsterende 300 kilo zwaarder dan een 330i, maar je zou de twee na elkaar moeten rijden om hier echt een punt van te maken.

Is simpeler beter?

De achterwielaangedreven Touring laat zien dat een traditionele opzet vaak het beste recept is voor een goede rijdersauto. Zelfs naast de Peugeot is ie niet bepaald zacht geveerd, maar al met al vraagt hij minder van zijn bestuurder en geeft hij meer terug. En met zo’n hoeveelheid koppel in de aanslag, klaar om naar achteren te worden geslingerd, is ie niet alleen snel maar ook speels. Als je kalmeert, doet ie alles zoveel simpeler – z’n interieur baadt in logica en z’n kofferruimte is kleiner, maar wel bruikbaarder gevormd dan die van de SW.
Vergelijk deze auto’s op objectief of financieel niveau en de 3-serie wint het bijna gênant makkelijk van de 508. De BMW is ook de aangewezen keuze als je houdt van puur autorijden (oké, zo puur als het in een automatisch schakelende hybride nog kan zijn). Hij móét deze test wel winnen. Maar als je gek bent op auto’s en de eigenwijsheid en diversiteit die ze kunnen hebben, het vooruitstrevende, het intrigerende en de hang naar iets nieuws en vreemds – mogelijk ook alle redenen dat je deze website leest in plaats van een andere – dan heeft de 508 een hoop te bieden. Zeker als ie niet echt jouw bezit zou zijn.

De BMW zal populairder zijn

Bekijk het zo: de verkoopsites zullen de komende jaren worden overspoeld door 330e’s die net uit de lease komen. Het is een verstandige en moeilijk te bekritiseren keuze. Maar we vermoeden dat het de schaarse 508 PSE-advertenties zullen zijn die je opvallen, die je in je favorieten opslaat en naar je vrienden stuurt met bijschriften als ‘als jij de gok niet neemt, doe ik het’. We vermoeden ook dat die auto’s beter behandeld en verzorgd zullen zijn door hun eerste bestuurders. Zou je niet graag degene zijn die een gok neemt?

BMW 330e Touring vs Peugeot 508 PSE SW: het vonnis

De winnaar: BMW 330e Touring (16/20) Fijner om te rijden, makkelijker te bedienen en goedkoper. De gedoodverfde winnaar van deze test Tweede plaats: Peugeot 508 PSE SW (14/20) De verliezer, op zich, maar z’n unieke uiterlijk en dynamiek hebben zeker allure. Hoe dapper voel je je vandaag?  

Specificaties BMW 330e Touring (2021)


Motor: 2.0 turbo viercilinder + e-motor
Vermogen: 292 pk
Acceleratie: 0-100 6,1 s
Koppel: 420 Nm
Verbruik, CO2-uitstoot (gemiddeld): 1,4 l/100 km, 31 g/km CO2
Topsnelheid: 230 km/u
Gewicht: 1.805 kg
Aandrijving: achterwielen, 8v automaat
Bagageruimte: 410 l / 1.420 l (bank omlaag)
Prijzen: € 57.374 (NL) / € 53.800 (B)

Specificaties Peugeot 508 PSE SW (2021)


Motor: 1.6 turbo viercilinder + 2 e-motoren
Vermogen: 360 pk
Acceleratie: 0-100 4,5 s
Koppel: 480 Nm
Verbruik, CO2-uitstoot (gemiddeld): 2,0 l/100 km, 46 g/km CO2
Topsnelheid: 250 km/u
Gewicht: 1.875 kg
Aandrijving: vier wielen, 8v automaat
Bagageruimte: 530 l / 1.780 l (bank omlaag)
Prijzen: € 72.470 (NL) / € 67.056 (B)

Reacties

  • Joost heeft op 16 oktober 2022 geschreven:

    Wat mij opviel bij de foto dat beide auto’s achter elkaar rijden (zij aanzicht), dat het lijnenspel ongeveer gelijk is.
    Daarnaast, als je twee auto’s vergelijkt met een verschil in prijskaart van een kleine 20k, is dat wel een goed vergelijk of ws het beter geweest om er een 5 serie tegenover te zetten?

    Reageer
  • Opvallend heeft op 27 september 2021 geschreven:

    De Peugeot is nieuw 15k duurder. Als tweedehands zal de BMW meer waard zijn dus je moet wel gek zijn om die afschrijving te pakken en de Peugeot te kiezen.

    • Marcel heeft op 31 oktober 2021 geschreven:

      Heb je het artikel niet gelezen??? Bij vergelijkbaar uitrustingsniveau zijn ze beiden ongeveer even duur…….

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)