Het is gemakkelijk te vergeten dat BMW’s hardcore M-modellengamma lange tijd uit maar twee auto’s bestond. De M3 en de M5 waren vele jaren het gezicht van ‘maakt rijden geweldig’ en droegen daarmee een hoop gewicht op hun potente schouders. Goed, af en toe kwam er eens een tijdje een M6 of een (Z3) M Roadster om de hoek koekeloeren. Maar een auto als deze BMW M4 Competition M xDrive Cabrio, die was er nog niet. De M3 en M5, daar was het om te doen.

Spoel door naar nu en BMW heeft niet minder dan negen M-modellen op zijn website staan. Zelfs 29 stuks als je de verschillende carrosserievarianten en M Performance-auto’s als de M135, X3 M50 en i7 M70 meetelt. Toch durven we te beweren dat dit is waar de kern van M ligt: bij de M4, oftewel de tweedeurs M3. En we gaan nog een stap verder: deze cabrioversie, in Competition-uitvoering en met M xDrive, is misschien wel de begeerlijkste M die er is.

Niet de beste kleur voor een BMW M4 Competition M xDrive Cabrio

Oké, ja, het specifieke exemplaar op deze persfoto’s is roze. Zou ook niet per se onze voorkeur zijn. Maar de werkelijke auto waarin we voor deze test rijden, heeft een schitterende, bronskleurige BMW Individual-tint met zwarte wielen en een donkergrijs spijkerstofachtig dakje. Allemachtig, zo hadden we ’m zelf ook besteld kunnen hebben.

Inderdaad heeft BMW niet van het faceliftmoment gebruikgemaakt om de aanstootgevende neus wat glad te strijken. Maar hoewel we het op de gewone 4-serie en i4 nog steeds ongemakkelijk vinden ogen, kan de M4 die twee gnuivende neusgaten best hebben, met zijn horizontale lamellen en agressieve, lagere stance. En nee, een paar jaar geleden hadden we nooit gedacht dat we dit nog eens op zouden schrijven.

Keihard vlammen of ontspannen rollen

Naast verplichte aanpassingen als andere lampen voor en achter – de eerste nu standaard led, de laatste nu voorzien van prachtige lichtslierten die door elkaar heen krullen – kreeg de M4 Competition met vierwielaandrijving er zowaar 20 pk bij. In totaal haalt hij nu 530 pk uit zijn met twee turbo’s getooide 3,0-liter zes-in-lijn. Hij is daarmee, je verwacht het niet, achterlijk snel. Bijna het nuttige voorbij; op de openbare weg dan. Maar het aardige is dat hij je niet, zoals M’s historisch toch vaak pleegden te doen, per se ophitst om je rijbewijs in de waagschaal te stellen. Je kunt ook prima ontspannen met hem rollen. Misschien omdat ie een (bijzonder fijne) cabrio is. Misschien omdat hij in zijn bravere rijstandjes de scherpe randjes netjes afrondt.

Dat is overigens nog wel een dingetje, die rijmodi. Als in: die zijn er eigenlijk niet. Wel heb je programmeerbare M1- en M2-knoppen op je stuur, voor snelle toegang tot driftige achterwielaandrijving en een uitgeschakelde tractiecontrole. Maar als je die knoppen een keer gebruikt, ben je je eerder zorgvuldig afgestemde combinatie voor de motor, besturing en onderstel daarna kwijt. Vreemd – een gewoon knopje met Comfort, Sport en Sport+ werkte toch prima?

De magie van M

Hoe je ook met de instellingen fröbelt, de BMW M4 Competition M xDrive Cabrio maakt een onuitwisbare indruk. In de basis is ie al heerlijk responsief, zoetgevooisd en gepast stevig in zijn bewegingen. Maar tik je op het Curved Display de sportievere opties aan en kies je een heftigere transmissiestand met het knopje op de pook, dan worden alle boutjes en moertjes gevoelsmatig een halve slag aangedraaid. Je bevindt je in een vuurpijl van een auto: doelgericht, niet te stoppen, een explosie van blijheid. De link tussen de M4 en de verschillende delen van je lijf is verbazend helder, zeker als je bedenkt dat deze cabrio droog 2.000 kilo weegt. Hoe kan hij dan zo snel reageren, hoe kunnen de lijntjes gevoelsmatig zo kort zijn en zoveel tactiliteit bieden? M, dat is hoe.

Je kunt je storen aan de neus, aan de zee van apps, icoontjes en tiles en aan die vage bediening van de rij-instellingen. Maar wij denken dat dit onderdeel is van een bewuste strategie om jou hopeloos verliefd op de BMW M4 Competition M xDrive Cabrio te laten worden. Als alles perfect is, is het hooguit een bevlieging. Maar iemand of iets met makkes, daar kun je van houden.

Specificaties BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (2024)



Prijzen
€ 162.743 (NL)
€ 113.650 (B)

Motorinhoud
2.993 cc

Motortype
zescilinder biturbo

Power
530 pk/390 kW, 650 Nm

Aandrijving
vier wielen, 8v automaat

Acceleratie
0-100 km/u in 3,7 s

Topsnelheid
250 km/u

Verbruik
10,2 l/100 km

CO2-uitstoot
231 g/km

Tankinhoud
59 l (benzine)

Afmetingen
4.801 x 1.887 x 1.399 mm (l x b x h)

Wielbasis
2.857 mm

Gewicht
2.000 kg

Bagage
385 l

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)