Help. Elke keer als we op ‘onze’ (tijdelijke) BMW X5 M50d aflopen: help. Waarom is ie zo groot? Waarom kijkt ie zo gemeen naar ons? Wíj hebben toch de sleutel? Wíj zijn toch de baas? Waarom ziet ie er dan uit alsof hij onze arm eraf wil happen als we hem open willen bliepen?

Doodeng

Het is een intimiderend apparaat, deze BMW X5 M50d. Als Amerika gewoon een setje van deze jongens op Saddam Hoessein had afgestuurd in plaats van die pussy-Hummers, was het niet eens tot een oorlog gekomen. Maar goed, de X5 M50d was er toen nog niet, en dus werd het knokken, met alle bekende gevolgen. Wat het nou precies is dat hem zo imposant maakt – we weten het niet. Z’n grootte, die spoilers en luchtinlaten overal, de enorme velgen die zelfs in de maat 19 inch een verloren indruk maken in de enorme wielkasten, de achterkant die gesneden lijkt uit één stuk brandkast-plaatstaal? Het zal het geheel zijn. We zijn niet de enigen, bleek gedurende de testdagen – veel reacties, en dan rekenen we degenen die op het allerlaatst iets inslikten omdat ze maffiose gevolgen vreesden niet mee.

preview

Is het je eenmaal gelukt om zonder kleerscheuren de M50d binnen te komen dan wordt je eerste indruk danig afgezwakt en enorm versterkt. Dat eerste omdat daar de natuurlijke hiërarchie weer in ere hersteld wordt; dit binnenste is er niet om de berijder de stuipen op het lijf te jagen, maar om hem te behagen. Onberispelijke afwerking, fraaie materialen die strijden om aandacht, een binnenhuisarchitectuur-inrichting die zowel warmte als opgeruimdheid uitstraalt: het is allemaal top of the bill. En het is tot in de puntjes doordacht, wat bijvoorbeeld blijkt uit het head-up display; het laat altijd tot in de griezeligheid die perfectie nu eenmaal eigen is, zien wat je nodig hebt. Ook de navi-aanwijzingen verschijnen zo groot op je voorruit dat het een prestatie is om fout te rijden.

De BMW X5 levert goeie prestaties

Het meest imponerend zijn echter de prestaties. Je bent al een soort 747-piloot door de hoge zit, maar als je dankzij de 381 pk sterke zes-in-lijn met niet één, niet twee, maar drie turbo’s ook nog eens tot straaljagerachtige prestaties in staat blijkt te zijn, voel je je helemaal king of the road.

preview

Een 0-naar-100’tje zit er in niet meer dan 5,3 seconden op, en let wel: dit is een 2.156 kilo wegend dieseltje, hè? En dat alles op een volstrekt lineaire manier: die drie elkaar opvolgende turbo’s zorgen ervoor dat de versnelling gewoon maar doorgaat, zonder noemenswaardige hik of kik: verbijsterend. Voor zo’n debiel groot ding gaat hij waanzinnig strak en 3-serie-achtig door de bocht; het gewicht wreekt zich hooguit bij aanremmen, maar verder nooit. De BMW X5 klinkt er nog heerlijk bij ook, en mocht je eens geen zin hebben in gejakker, dan zet je hem gewoon op Comfort: blijkt nog te kloppen ook. Alles waarin de (minimaal) anderhalf keer duurdere Porsche Cayenne Turbo S zo teleurstelde, doet dit dieseltje goed. Wat een auto.

Specificaties BMW X5 M50d


15/20

Motor
2.993 cc
zes-in-lijn, drie turbo’s
381 pk / 740 Nm

Aandrijving
vierwiel
8v automaat

Prestaties
0-100 in 5,3 s
top 250 km/u

Verbruik/milieu
6,7 l/100 km
177 g/km CO2, E-label

Afmetingen
4.886 x 1.938 x 1.762 mm (L x B x H)
2.933 mm (wielbasis)
2.165 kg

85 l (diesel)
650 / 1.870 l (bagage)

Prijzen
NL € 115.500 (25%)
BE € 85.150

Het vonnis
Hoe ze het voor elkaar krijgen 2.200 kilo aan bakbeest met een ‘dieseltje’ zó hard te laten gaan... Applaus. Neem ‘m niet in het zwart, want dan denken de mensen echt dat je de duivel op aarde bent

Reacties