De BMW X6: een moeilijk geval voor iedereen met smaak en verstand. Want hoe beoordeel je een auto met zo’n fout uiterlijk, die verder zo ontzettend goed is?
 
Naar onze bescheiden mening is de BMW X6 dé manier om tentoon te spreiden dat je niet alleen lak hebt aan wat mensen van je vinden, maar ook geen biet geeft om hun lichamelijk welzijn. Of zijn wij de enigen die spontaan last krijgen van omdraaiende magen en andere kronkelende organen bij een blik op deze auto?
 
Het is alsof iemand hoog in de BMW-boom op een dag plots een waas voor de ogen kreeg en besloot de wereld op te zadelen met een auto zonder enige nuttige functie. Een SUV die te laag is, te grote wielen en te gladde banden heeft om offroad te presteren. Een sportief gelijnde machine die te lomp en zwaar is om echt sportief te zijn. Een auto met het formaat van een bescheiden olietanker, maar toch nauwelijks hoofdruimte boven de achterbank. Een creatie waarover onze verre nazaten zich ooit nog eens uitvoerig zullen buigen, om zichzelf vervolgens af te vragen wat ons in de vroege 21ste eeuw toch in vredesnaam bezielde.
 
Toch verkoopt de X6 (bijna) als warme broodjes, iets wat we nooit en te nimmer zullen begrijpen. Wat we in het licht hiervan wél een logische stap vinden, is BMW’s beslissing om de fenomenale M50d-motor in dit model te gaan leveren.
 
Kijk, als wij in een X6 rijden, hopen we eigenlijk dat niemand ziet dat wij het zijn. Koop je zo’n auto, dan wil je juist opvallen en indruk maken op alles en iedereen. In beide gevallen kun je maar beter maken dat je bij verkeerslichten of drempels zo snel mogelijk wegkomt, dus heb je een krachtige motor nodig. Die kun je vinden in de X6 M, een auto die alle principes waar die letter voor staat z’n omvangrijke achterwerk toekeert, en derhalve zo mogelijk een nog helderder statement voor het nutteloze is dan de standaard X6. Daarbij is een benzine-V8 in een auto met dit gewicht nooit echt een goed idee, tenzij je graag bij elk tankstation wordt ontvangen met een fanfare en dansmariekes.
 
Daarom is er nu de X6 M50d; met een vleugje M Performance, maar dan wel voorzien van een volslagen sensibele, behoorlijk zuinige zescilinder dieselmotor. Met 381 pk en 740 Nm, welteverstaan. Vooral dat laatste is precies wat je in de X6 goed kunt gebruiken. De auto gaat af als een raket en brengt daarbij een bijzonder fijne roffel voort. Enige turbolag is nergens te bespeuren, dankzij drie turbo’s die elkaar opvolgen om de motor over het volledige toerenbereik te bedienen. De automaat schakelt boterzacht en alert. De besturing voelt vlezig aan, het onderstel hard als klei, waarmee het de carrosserie aardig recht weet te houden in de bochten. Het is heerlijk toeven in de forse stoelen, en natuurlijk zit alles weer met de grootst mogelijke Duitse degelijkheid in elkaar.
 
De X6 is zeker nog steeds een prettige auto om mee te rijden, en met het M50d-blok lijkt ie z’n zielsverwant te hebben gevonden. Dus kunnen we je maar één ding adviseren: kies, in precies deze uitvoering, voor de praktische, mooie en fantastische SUV die X5 heet.

BMW X6 M50d

 

11/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 5,3 s

Top: 250 km/u

Verbruik: 7,7 l/100 km

Motor: 2.993 cc, zescilinder triturbo diesel

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 381 pk

Koppel: 740 Nm

Gewicht: 2.225 kg

CO2: 204 g/km

 

Prijs

NL € 117.505

BE € 85.550

 

Vonnis

We hebben helemaal niks met de X6, maar met deze motor maakt ie het ons knap lastig. Rijdt geweldig, zit prachtig in elkaar, maar is toch nog steeds je reinste onzin

Reacties