Traditionele grote Citroëns waren altijd opvallend en met niets anders te verwarren. Maar hoewel veel mensen ze charmant vinden, is er voor auto’s van het kaliber XM en C6 geen markt meer. Voor zover die er al echt was. Het dichtst bij de klassieke luxestreken van het merk komt deze Citroën C5 X Plug-in Hybrid, die misschien niet per se het limousine-segment aantikt, maar wel zeer eigenzinnig is.
Bij zijn introductie beweerde Citroën dat de C5 X een mix is tussen een sedan, een SUV en een stationwagen. Dat zagen we toen niet helemaal voor ons, en nu nog steeds niet. Feitelijk is ie een uitgerekte en opgekrikte hatchback. Wat niet wil zeggen dat we dat niks vinden.
Auto’s met een laag en sierlijk profiel die toch wat hoger op hun poten staan (Volvo V90 Cross Country, Mercedes E-klasse All-Terrain) brengen bij ons altijd een bepaalde hebberigheid teweeg. Niet ‘ik wil wel maar ik kan niet’; meer ‘het kan eigenlijk niet en ik doe het toch’. Citroën bereikt nooit iets met eenheidsworst, dus dat ze voor hun vlaggenschip deze keuze maakten, bevalt ons wel. Bovendien kun je dat extra beetje bodemspeling best gebruiken, want het aantal drempels in je buurt wordt er ook niet minder op.
De versie met 180 pk is meer dan prima
Behalve met pure brandstofmotoren was de Citroën C5 X al vanaf het begin te krijgen als plug-in hybride met 225 pk. Daar is sinds kort deze iets bescheidener uitvoering met 180 pk bij gekomen, waarmee die eerste eigenlijk overbodig is geworden. Zelfs met minder vermogen is dit een prettig vlotte auto, maar dat doet er niet toe: achter het stuur maakt rust en kalmte zich vanzelf van je meester. Haast is voor imbéciles.
Als je het aan de C5 X zelf overlaat, rijdt hij betrekkelijk vaak elektrisch. De achttraps automaat hangt er in dat geval niet doelloos bij, maar schakelt gewoon mee. Goed voor de elektrische actieradius, die officieel 62 kilometer bedraagt. Met de E-Save-optie in het infotainment kun je de acculading vastzetten op (of via de benzinemotor bijladen tot) een bereik van 10, 20 of het maximale aantal kilometers.
In de Hybrid-modus wisselt de auto soepel, maar niet onmerkbaar tussen de twee aandrijfopties. Er is ook een Sport-stand, maar behalve dat die de brandstofmotor draaiend houdt, slaat ie eigenlijk nergens op. Sturen gaat lichter dan het oprollen van een klosje garen en een mogelijkheid om zelf te schakelen is er niet.
Vanbinnen is de C5 X ruimer dan zijn grote broer
Het interieur van de C5 X is prettiger dan dat van de hoge C5 Aircross: besloten en toch ruim, zelfs rianter qua hoofdruimte achterin. Dat zou je met die daklijn niet verwachten. De massagestoelen blijven eindeloos doorgaan, dus je hoeft niet elk kwartier door menu’s te gaan prikken om ze actief te houden. Materialen en knopjes zijn hetzelfde als in goedkopere Citroëns, en dat is wel een lastig verhaal als je het qua prijs en prestige tegen hoogwaardig (Duits) spul moet opnemen.
Maar de Citroën C5 X Plug-in Hybrid onderscheidt zich wanneer het aankomt op typisch Franse gerieflijkheid: de Advanced Comfort Active Suspension van het merk (met ‘hydraulische kussentjes’ en actieve dempers) weet hobbels en richels misschien niet volledig te filteren, maar rondt ze wel prachtig en zijdezacht af. Dat plus zijn innemende verschijning geven de C5 X wat ons betreft meer dan genoeg bestaansrecht. Nu ook met minder pk’s – heerlijk.
Frits heeft op 22 januari 2024 geschreven:
En wat is het trekgewicht?