Een demotie, maar toch een loonsverhoging. Dat is wat er met de Citroën C5 Aircross gebeurde. De C5 X (die zowel stationwagen, SUV, onderzeeër als wandelende tak tegelijk moet zijn) is het nieuwe vlaggenschip van het merk en neemt daarmee het stokje over van de C5 Aircross. Maar dat betekent niet dat Citroën de lucht uit de airbumps laat en de SUV laat afzinken. Hij krijgt gewoon een facelift en mag voorlopig nog meedraaien.

De veranderingen zijn met name cosmetisch. Citroën tekent een nieuwe neus, mengt een nieuw kleurtje en monteert nieuwe velgen. Het interieur wordt een tintje donkerder door nieuwe en hoogwaardigere materialen, en er is nu een nieuw 10-inch infotainmentsysteem dat als het ware zweeft op het dashboard. Dat staat de auto allemaal erg keurig en alles werkt naar behoren.

De tijden veranderen

De tijd dat leaserijders na vijf jaar de auto weer inleverden met de stekker nog in het plastic met een bedankbriefje voor de lage bijtelling, is voorbij. Natuurlijk worden PHEV’s nog genoeg zakelijk gereden, maar de bijtelling is gelijk aan die van normale benzineauto’s en wij willen graag geloven dat PHEV-rijders tegenwoordig wat trouwer laden.

En anders helpt Citroën graag een handje. Vergeet je een keer op te laden, dan krijg je dat te horen van de C5 Aircross. Tevens laat hij zien hoeveel procent van je rit op stroom is gereden en hoeveel op benzine. En om goed laadgedrag in de hand te werken, is het merk bezig met een programma waarbij trouwe stekkeraars worden beloond met laadtegoed bij publieke palen of zaken als treinkaartjes.

Hoe rijdt de Citroën C5 Aircross?

Zoals altijd is Citroën ook bij de C5 Aircross niet bescheiden als het gaat om het aanprijzen van het comfort. Het is ook weer een aangename SUV om in te rijden. De demping is ook weer niet zó zacht dat de buitenspiegel over het asfalt schuurt in een snelle bocht, maar het onderstel valt zeker in de categorie ‘lekker comfortabel’. 

Wat vooral bijdraagt aan het comfort zijn de fijne en vooral zachte stoelen in de C5. De zogenoemde Advanced Comfort-stoelen zaten al in de vorige versie, maar in de facelift vind je de nieuwste generatie van deze stoelen. De Progressive Hydraulic Cushions-dempers vinden hun oorsprong in de rallysport, maar elke vorm van sportiviteit is verdwenen. Gelukkig, want daar heb je ook niets aan in een grote SUV.

De zetels zitten wel erg hoog – of het dashboard is aan de lage kant – wat zeker voor langere mensen zorgt voor een vreemde zitpositie. Gelukkig is het dak hoog genoeg, zodat je nooit hoofdruimte tekortkomt. Handig is dat de stoelen achterin individueel verschoven kunnen worden, zodat je zowel wat grotere lading kunt vervoeren als een derde persoon.

De verschillende versies van de nieuwe C5 Aircross

De hybridetechniek kost je trouwens zo’n 100 liter bagageruimte. Daartegenover staat dat je tot 135 km/u volledig elektrisch kunt rijden. De maximale elektrische actieradius is 55 kilometer, wat heel prima is, al zie je dat andere merken daar met hun nieuwste PHEV’s al overheen gaan. Overigens kun je deze Citroën C5 Aircross in Nederland ook nog bestellen als normale benzineauto, zonder stekker, en zelfs nog als diesel.

De vernieuwde DS 7, die technisch min of meer gelijk is aan de Citroën, is sinds de facelift alleen nog maar als PHEV te bestellen. Zonder hybridespul is de C5 Aircross het goedkoopst, dan rij je al weg vanaf net geen 40.000 euro. Deze PHEV in de dikste uitvoering kost maar 6 mille meer, dus neem dat zeker mee in de overweging.

Specificaties Citroën C5 Aircross 225 ë-EAT8 Shine (2022)


Motor
1.598 cc
viercilinder turbo hybride
225 pk @ 6.000 tpm
360 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,9 s
top 225 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,4 l/100 km
31 g/km CO2 ALabel
Afmetingen
4.500 x 1.840 x
1.670 mm (l x b x h)
2.730 mm (wielbasis)
1.745 kg
43 l (benzine)
460 / 600 l (bagage)
Prijzen
€ 46.790 (NL)
€ 46.800 (B)

Advertentie

Reacties

  • Dat wordt niets says at 20 september 2022:

    Nou nou… Je zou maar een Citroën C5 Aircross 225 ë-EAT8 Shine gekocht hebben. Dan moet je eerst een kwartier oefenen op de naam en dan mag je daarna uit gaan leggen waarom je voor dat geld niet een Alfa Tonale, Audi A4 of Q3, BMW 3-serie, Ford Mondeo Vignale, Mazda 6 of CX5, Skoda Superb, VW Passat of ID4 of Volvo V60 of XC40 hebt gekozen.

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie