De geest is uit de fles bij Citroën. Na jaren van acute hersendood produceren de Fransen het ene juweeltje na het andere. Voorlopig hoogtepunt: de DS5.
Het moet ‘s werelds meest afstompende baan zijn geweest, op ruime afstand van lopende-bandwerker, bollenraper en garnalenpeller: ontwerper bij Citroën. In de schrikbewind-jaren van dictator Jacques Calvet (eind vorige eeuw), was veruit het opwindendste dat je te doen kreeg het uitvogelen hoe je een Citroën-logo in hemelsnaam op een Peugeot-model geschroefd kreeg zonder er een al te eigen karakter aan mee te geven. Goed, dat is lichtjes overdreven, maar veel scheelde het niet.
Inmiddels zijn er gelukkig andere tijden aangebroken en hebben onze Franse vrienden alle schroom afgeworpen. Een bijna onstuitbare serie oh-la-la-concepts wordt nu stukje bij beetje vertaald in modellen die tot de leukste van het hedendaagse autospectrum behoren.
Vooral de DS-serie is een aandachttrekker van jewelste – en dat wordt beloond. De DS3 is al een hit, de DS4 moet nog wat op gang komen en de DS5 – de DS5 is helemaal een verhaal apart. Hier zijn de ontwerpers ergens begonnen, zichzelf een paar keer volkomen kwijtgeraakt, vijf keer een verkeerde afslag ingeslagen, toch weer teruggevonden, losgeslagen, partytime, even erbij blijven – klaar.
Het resultaat is, eh, nou ja: wonderlijk. Het is niet eens duidelijk wat voor auto het is. Een station? Coupé-achtig iets? Zeg het maar. Hij lijkt zeker op foto’s groot, maar is dat niet; hij is maar twee centimeter hoger dan een C5 Tourer en dertig centimeter korter. Het is een triomf, dat zeker, maar waarop is volstrekt onduidelijk. Overal waar een vreemde vouw in de carrosserie gelegd kon worden of een reepje chroom misschien wel geinig zou zijn, is dat gedaan. Het komt niet vaak voor dat een zó overdesigned ding nog mooi is ook, maar wat ons betreft is de DS5 in twee woorden prach-tig – al kunnen we ons voorstellen dat het je smaak niet is.
Deze test-DS5 (we reden al eerder met de
200 pk-benzine) was de 2,0-liter diesel; een haast lomp sterk ding dat er 163 pk en een cruiseschipwaardige 340 Nm uitgooit en toch elke 100 kilometer maar 6,1 liter brandstof verbruikt. Een zalige motor, zeker in combinatie met de nauwelijks merkbaar schakelende zestraps automaat – in D zetten, gaan en nooit meer naar omkijken. Eenmaal warm is hij erg stil en zo hoort het in zo’n riante comfortmobiel. Want dat is het bij uitstek, z’n naar verhouding vrij stevige vering en demping ten spijt. Citroën heeft de DS5 sportief bedoeld en hij kan het ook wel, maar soepeltjes kilometervreten te midden van alle elektronische snuisterijen past ‘m het best.
Twee dingetjes: ondanks ruime hoeveelheden glas is de carrosserie van de DS5 erg onoverzichtelijk; je hebt geen idee waar ie begint en ophoudt, en de dode hoeken zijn aanzienlijk. En in onze niets meer te wensen over Sport Chic-uitvoering kost de DS5 46.900 euro. Serieus. Dat is wel een héle klap geld – voor tien mille minder heb je een grotere, evengoed uitgeruste C5 Tourer met dezelfde motor. Of een keur aan andere geweldige auto’s. Dat geeft te denken. Het zou eeuwig zonde zijn als zo’n apart en fijn rijdend designstatement zich uit de markt zou prijzen.
Citroën DS5 HDi 160 Sport Chic automaat
14/20
Cijfers
0-100 km/u: 10,1 s
Top: 215 km/u
Verbruik: 6,1 l/100 km
Motor: 1.997 cc viercilinder turbodiesel
Aandrijving: voor
Vermogen: 163 pk
Koppel: 340 Nm
Gewicht: 1.515 kg
CO2: 158 g/km
Prijs
NL: € 46.900
BE: € 39.280
Vonnis
Een prachtig vormgegeven, heerlijk rijdende en vreemde eend in de autobijt. Geen koopje, maar daar krijg je iets voor terug waar je jaren naar kunt kijken
Reacties