
Een XM? Die heb ik in jaren niet gezien…
Wij ook niet. Citroëns luxesedanstamboom begon met de DS, gevolgd door de CX en toe deze, de XM. Hij werd gelanceerd in 1989 en was getekend door Bertone, en een van zijn belangrijke verkoopargumenten was de zelfregelende, elektronisch gestuurde hydropneumatische ophanging die een zijdezacht veercomfort beloofde.
Hij werd overladen met loftuitingen door de autojournalisten, maar de verkopen bleven achter, met name door de indruk dat er betrouwbaarheidsproblemen zouden zijn. Elf jaar later verdween hij betrekkelijk geruisloos.
Wat is die auto op links?
Dat is de eerste grote zakensedan van Citroëns luxe submerk DS, de DS 9. Hij kwam in 2020 om het op te nemen tegen de premium rivalen, die toch vooral uit Duitsland komen. Op designgebied zijn er naast veel chroom diverse verwijzinkjes naar de klassieke DS, bijvoorbeeld die lampjes hoog in de C-stijl.
Net als bij de XM is echter een van de grote feestnummers de ophanging, in dit geval Active Scan Suspension. Dat systeem werkt met diverse sensoren en een camera die de weg voor de auto scant, waardoor elk wiel voorbereid en individueel gedempt kan worden om het veercomfort te verbeteren. Slim spul.
Wat is het verschil in power?
De XM was leverbaar met een keur aan diesel- en benzinemotoren, waaronder een 3.0 V6. Dit vroege exemplaar heeft een 2,0-liter benzinemotor van 135 pk, gekoppeld aan een viertraps automaat. DS 9-kopers hebben de keus uit een 1,6-liter viercilinder op benzine, goed voor 225 pk, en een plug-in hybride (zoals deze) die een minder vermogende 1.6 heeft, maar dankzij elektra toch ook tot 225 pk komt en 55 kilometer op louter stroom kan rijden. Ook is er nog een vlaggenschip met 360 pk.
Oké. En hoe rijdt die XM?
Als je lekker bent gaan zitten, zal je als eerste dat glorieuze eenspaaks stuur opvallen – dat op latere, gefacelifte modellen werd geschrapt – en meteen daarna hoe heerlijk zacht de stoelen zijn. Bij bescheiden snelheden is het een comfortabele cruiser; ga wat harder rijden en je merkt dat de 2,0-liter motor wat meer pit kan gebruiken.
Toch: hij is oh zo comfortabel, en die bijzondere ophanging filtert écht alle oneffenheden uit de weg. Eigenaar Rob gebruikt zijn XM op zijn woon/werkroute van 160 kilometer, en gelijk heeft ie. Welke betrouwbaarheidsproblemen?
En de DS 9?
Waar de XM zalig old-school aanvoelt, is de DS 9 passend premium, met zijn digitale klokken, fraaie infotainmentsysteem, zachte materialen en interieur waar je je onmiddellijk in thuis voelt. Eigenlijk zijn er maar weinig echte overeenkomsten tussen deze twee. In vergelijking met zijn voorganger voelt de DS 9 echt aan alsof ie uit het ruimtetijdperk komt.
Als je rijdt, lijkt ie meer te glijden waar de XM meer drijft; de nieuweling is iets steviger, geeft iets meer van de ondergrond door, maar dat idee van een zacht kussen geldt nog steeds. De hybride aandrijflijn draagt alleen maar bij aan dat gevoel van complete harmonie.
Met dank aan Rob Draper voor het uitlenen van zijn Citroën XM
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Is de nieuwe DS 9 zo comfortabel als de oude Citroën XM?”
Geef een reactie Reactie annuleren


DS 9 E-Tense 225 Rivoli+

DS 9: 1e rij-indruk

DS 9: Lange Fransman op zoek naar erkenning

DS 9 is een plaatje

Het zustermerk van Citroën komt met een EV die 750 kilometer actieradius haalt

Deze Citroën gaat een miljoen euro kosten, krijgt wel een bijzondere V6

Zou Johan Cruyff deze nieuwe SM mooi gevonden hebben?

Koop jij deze oude Citroën ID 20 als puzzel van de overheid?

DS rijdt volgend seizoen met deze gouden Formule E-auto

Raceteam vindt doortrapte manier om data te jatten bij concurrenten

Deze Datsun 240Z is helemaal elektrisch: coole restomod of heiligschennis?

Heeft de elektrische MG 4 XPower iets gemeen met de oude MG XPower SV-R?

Lijkt de moderne Jeep Wrangler nog een beetje op de Willys Jeep uit 1955?

Waarom bouwde Saab nooit een auto die zo cool was als de 9-X?

De korte historie van de Renault 5: van supermini tot rallymonstertje

De Golf Country bewijst dat Volkswagen ooit wel een gevoel voor humor had

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

Ik heb zelf een XM Exclusive automaat uit 1998 met een 2 liter TC turbo. Dat is de meest uigebalanceerde versie met genoeg vermogen. Nog steeds is het comfort van de hydropneumatische vering niet verbeterd, hoogstens dicht benaderd.