Het zou niet juist of eerlijk zijn tegenover de Ferrari Portofino M om hem als ‘gewoon een facelift’ van de standaard Portofino te betitelen. Er is hier veel meer aan de hand dan wat esthetische aanpassingen die vlak voor lunchtijd even werden doorgevoerd.
Maar inderdaad, dit is een evolutie van de bekende GT/Spider-cabrio, aangezien Ferrari ’m aanduidt met de bekende ‘M’ (van ‘modificata’) die het merk reserveert voor auto’s die ‘een significante boost in performance’ hebben gekregen. Dit is dan ook niet zozeer een Portofino aan de steroïden, meer een Portofino die wat vaker naar de sportschool is gegaan.
Hoe je ’m het makkelijkst kunt herkennen ten opzichte van z’n voorganger? De M heeft agressievere inlaten in de voorbumper en een opening bovenaan bij de wielkasten, bedoeld om de luchtweerstand te verlagen. Ook spotten we een nieuwe grille en een pronter achterste, met dank aan opnieuw ontworpen uitlaten. Verder kreeg de Ferrari Portofino M een nieuwe diffuser, nieuwe -wielen en werden er tal van kleinere details gewijzigd.
Welke motor ligt er in de Ferrari Portofino M?
Wat betreft de hardware: onder de wulpse carrosserie vinden we de 620 pk sterke twin-turbo V8 en achttraps flipperautomaat die we al eerder in de Roma ervoeren. De aerodynamica werd verbeterd, net als het remgevoel, er zijn twee extra opties verschenen op de bekende manettino-schakelaar voor de rijmodi op het stuur, de voorraad assistentiesystemen werd uitgebreid, en zo zijn er nog een aantal verbeteringen die de Portofino M net wat fijner maken om te rijden. En met ‘fijner’ bedoelen we vooral sneller en blijer stemmend.
Maar dat maakt ’m allemaal niet tot een Ferrari waarin je een zekere mate van circuitintenties kunt proeven. De M is taaier dan de ‘oude’ Portofino, zeker, maar hij is nog altijd soepel te rijden, en hij is net zo goed in traag kijk-mij-eens voorbijrollen als in vol-gas spanning en sensatie.
Hij rijdt vloeiender
De nieuwe transmissie is zowel heerlijk bij normaal weggebruik als bij het beuken tegen de rode lijn. Het onderstel lijkt in z’n zachtste stand net even wat toegeeflijker, en dat past ’m uitstekend. Op het circuit zul je zeker iets hebben aan de verbeterde feedback in het rempedaal, maar ook op de weg en in druk verkeer helpt het je om vloeiender te rijden.
Dat gezegd hebbende: als je het tempo begint op te voeren, ontbloot de dubbelgeblazen V8 al snel zijn tanden. Als je de juiste instellingen voor de tractiecontrole hebt geselecteerd, staat hij je toe om dwars te gaan met een veiliger digitaal vangnet dan voorheen. Maar natuurlijk kun je ook gewoon alles uitzetten en je no-claim-korting riskeren.
Is de auto beter geworden?
Samengevat kun je stellen dat de Ferrari Portofino M niet alleen qua vermogen of prestaties, maar nagenoeg op alle belangrijke vlakken een betere auto is dan de uitgaande Portofino. Met een vanafprijs van iets meer dan 250.000 euro (dik 200.000 euro in België) is hij vanzelfsprekend niet goedkoop, en hij valt waarschijnlijk niet echt te beschouwen als een auto die het merk definieert. Dat zou iets kunnen zijn wat je dwarszit.
Er staat tegenover dat hij meer drama heeft dan bijvoorbeeld een Porsche 911 Turbo Cabrio, die je voor hetzelfde geld kunt kopen, en hij is theatraler dan alles wat Mercedes in dit segment maakt. Het hangt er helemaal van af waarvoor je hem wilt gebruiken. Echter, voor iets meer geld heb je een Ferrari die nog net even een stukje Ferrariïger is.
Specificaties Ferrari Portofino M (2022)
Motor
3.855 cc
V8 biturbo
620 pk @ 5.750 tpm
760 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,5 s
top >320 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,3 l/100 km
256 g/km CO2 (G-label)
Afmetingen
4.594 x 1.938 x 1.318 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.664 kg
80 l (benzine)
292 l (bagage)
Prijzen
€ 250.872 (NL)
€ 202.904 (B)
Reacties