Ja, dit is een Focus, maar dan wel een speciale. Hij rijdt elektrisch, al moet er nog wat geschaafd worden aan het concept.
 
De Leaf, de elektrische hatchback van Nissan, is van meet af aan gebouwd om op batterijspanning te rijden. De Focus EV niet, die is later aangepast aan stekkervoeding. Het geeft de Leaf het voordeel van een laag zwaartepunt, een lager eigen gewicht en een grotere accu. Ondanks dat laatste komt de Focus verder op een acculading en is ie zuiniger in verbruik. Een efficiëntere accu en hypermoderne elektronica zorgen ervoor dat accucapaciteit optimaal wordt gebruikt voor het aandrijven van de auto.
 
De Focus kan zelfs in drieënhalf uur worden opgeladen via een normaal 230 Volt-stopcontact. Dat is twee keer sneller dan een Leaf. Enig nadeel is dat het oplaadpunt wel 32 Ampère aan moet kunnen, terwijl de meeste laadpalen niet verder gaan dan 16 Ampère. Nou ja, het is allemaal nog in de uitprobeerfase, dat hele elektrische rijden trouwens, dus je kunt nog niet alles hebben.
 
In de praktijk komt de Focus een klein stukje verder dan een Leaf, maar meer dan een schamele 120 kilometer is het niet. Is het koud buiten, dan wordt de afstand nog een stuk korter, omdat dan de verwarming 25 procent van de accu­spanning opslokt. Gelukkig kun je met een tijdklok de verwarming al inschakelen als de auto nog aan de laadpaal staat, dat scheelt weer ietsje.
 
De Focus is dus niets meer dan elke andere elektrische auto, namelijk een tamelijk dure forensenbak. Je kunt er prima mensen mee vervoeren, maar de accu neemt zoveel bagageruimte in beslag dat er bijna niets meer in kan. Wat dat betreft is de Leaf in het voordeel. Voor lange ritten kun je beter een gewone (sommigen zouden zeggen: echte) auto nemen.
 
Op de keper beschouwd is de Focus Electric een leuke auto. In de stad en op provinciale wegen is de acceleratie vloeiend en snel, wat verslavend werkt. Daarmee snijd je natuurlijk in je eigen vingers, want het is moordend voor de actieradius. Als je continu op de linkerbaan rijdt, sta je al snel op de vluchtstrook met een lege accu.
 
Zelfs als je ‘m niet van katoen geeft, is deze Focus een lekkere auto. Alles werkt heel stil, je hoort geen gezoem of gejank. Het enige wat je een beetje hoort, zijn de weggeluiden. Door de flinke massa van de batterij is de vering fluweelzacht.
 
Om te compenseren dat je niet kunt planken is het dashboard volgepakt met leuke instrumenten die je informeren over de status van de auto. Het lijkt wel een spelletje. Maar als je een flinke rit moet maken, dan moet je er serieus op letten want het is en blijft een volledig elektrische auto. En dat is dan meteen het grootste nadeel aan dat hele concept: sta je met een lege tank, eh, accu, dan heb je dikke pech. Je rijdt dus altijd met stress en samengeknepen billen als je net wat verder dan 25 kilometer moet. Maar Ford laat zien dat het wel mee kan doen. Als het moet. Van ons hoeft het niet per se.

Ford Focus Electric

 

10/20

 

Cijfers

0-100 km/u: ca. 10,0 s

Top: 135 km/u

Actieradius: 190 km

Motor: vol-elektrisch d.m.v. accu’s, 3,5 uur oplaadtijd

Aandrijving: voor

Vermogen: 141 pk

Koppel: 255 Nm

Gewicht: 1.645 kg

CO2: niks

 

Prijs

NL: n.n.b.

BE: n.n.b.

 

Vonnis

Het is een Focus met alle voordelen van een elektrische auto: soepel, alert en stil. Helaas zijn de nadelen er ook. En die zijn nog te groot om er een te overwegen

Reacties

Meer van TopGear