‘In den beginne schiepen we een premium sub-merk’, zo sprak Hyundai, en ziedaar: Hyundai creëerde een luxe loot genaamd Genesis. Eerst verscheen de G90 (van het formaat S-klasse), toen de G80 (die het E-klasse-achtigen lastig moest maken), en nu is hier de Genesis G70 3.3 Turbo Sport. Prooi: 3-serie en soortgenoten.
Knappe nieuwkomer
Onder z’n knappe proporties en grimmige gelaatsuitdrukking zit een platform dat ie deelt met de Kia Stinger, wat betekent dat ie een korte, stijve carrosserie heeft, met vier- of achterwielaandrijving en de mogelijkheid ’m uit te rusten als Sport-versie met een 3,3-liter V6 turbo met 370 pk en een top van 270 km/u. Hij gaat in dat geval van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden.
Techniek waar je ‘u’ tegen zegt
Maar bij Genesis gaat het meer om raffinement en technologie. Een mooi voorbeeld is de beste ergonomische gimmick die we in tijden hebben gezien. De Smart Posture-functie vraagt alleen maar naar je lengte, waarna de auto de stoel, het stuur, de spiegels en het head-up display automatisch op je postuur instelt.
Alle versies zijn bovendien voorzien van launch control, torque-vectoring en een echt mechanisch sperdifferentieel. Mag jij raden op welk Duits circuit de G70 z’n testkilometers heeft gereden. Maar het is niet z’n opvoeding op de beruchte Ring die je tegemoetkomt in de Genesis G70 3.3 Turbo Sport. Het is z’n verfijning.
Er zijn weinig kleine sedans die windgeruis zo goed dempen; op kruissnelheid zou je haast denken dat ie elektrisch is. Maar als je wilt dat ie wel geluid maakt, dan doet ie dat met verve. De biturbo V6 raspt flink als ie op weg gaat naar de 6.500 tpm, waar de achttraps transmissie altijd opschakelt, of je zelf flippert of niet.
Bentley-kopie
Binnenin de Genesis G70 3.3 Turbo Sport bevindt zich redelijk wat plastic, maar als geheel is het interieur meer dan aanvaardbaar. Iemand van Genesis is kennelijk recent in een Bentley Flying Spur gaan zitten. Hij bekeek het gevleugelde embleem op het stuur, de diamantvormig gestikte stoelen en de geribbelde knoppen en dacht: hmm, ja, dat gaan wij ook doen – allemaal. Achterin is niet bijzonder veel hoofd- en beenruimte, en je voeten zitten krap. Vreemd voor een auto die langer en breder is dan een 3-serie.
Zuid-Korea is een land met veel verkeersdrempels, waar de lokale bevolking niet voor afremt, dus onze ‘lokale’ G70 was daarop afgesteld: hij was wat zacht en sponzig. G70’s die onze kant opkomen zullen steviger zijn.
Hoe rijdt de Genesis G70 3.3 Turbo Sport?
We reden ook met een 70 kilo lichtere, achterwielaangedreven Dynamic Edition, en dat bleek een voltreffer. Hij accelereert gretiger, is beter gebalanceerd en speels op het hilarische af. De achterkant duikt minder in z’n veren, de besturing is positief en wekt vertrouwen, en hij is voelbaar sneller. Serieus: hij rijdt leuker dan een S4 of een C 43.
Klinkt veelbelovend, nietwaar? Genesis voorziet een Europese invasie voor 2019, en de producten zijn daar zo te merken competitief genoeg voor. Het talent van Albert Biermann (de voormalige chef van de BMW M-divisie die door Hyundai-Kia werd binnengehengeld om hun performance-programma’s op touw te zetten) heeft ervoor gezorgd dat er heuse Koreaanse rijdersauto’s bestaan. Het is bijna een wonder.
Specificaties Genesis G70 3.3 Turbo Sport
Motor
3.342 cc
V6 biturbo
370 pk @ 6.000 tpm
475 Nm @ 1.300 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 270 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,6 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.685 x 1.850 x 1.400 mm
(l x b x h)
2.835 mm (wielbasis)
1.822 kg
60 l (benzine)
bagageruimte n.b.
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)
Vonnis:
Met een ophanging naar Europese maatstaven wordt dit apparaat een ware uitdager voor de Duitsers. Benieuwd wat hij hier, op het werelddeel van de merkensnobs, gaat doen; aan z’n kwaliteiten zal het niet liggen
Reacties