Wie houdt er niet van om verrast te worden? Het was niet iets waar we per se op rekenden toen we de nieuwste generatie Hyundai i20 ophaalden. De Koreanen vervangen hun modellen elke vijf jaar – wanneer concurrenten vaak net een facelift hebben gehad – en dat betekent dat ze doorgaans bijzonder up-to-date zijn. Dat we de nieuwste rijhulpjes en luxezaken als een tellerscherm en semi-autonome stuurhulp op onze Premium Sky-topuitvoering zouden vinden – b-segmenter of niet – lag dus ergens wel in de lijn der verwachting. Maar de Hyundai i20 verrast alsnog op allerlei andere vlakken.

Eigen visie

Allereerst de vormgeving. De tijd dat Hyundai anderen hierin volgde, lijkt definitief voorbij. Ze introduceerden een nieuwe designtaal onder de noemer Sensuous Sportiness en pasten ’m toe op onder meer de Tucson en deze Hyundai i20. Vind ervan wat je wilt, er spreekt in ieder geval vertrouwen en een eigen visie uit. De laag en breed ogende neus mag er wat ons betreft zeker zijn, de achterkant met doorlopende lichtstrip oogt wat sip, maar het interieur is strak, origineel en verfrissend. De stoelen zitten prima, met redelijk hoge zijbolsters, en het stuur is in hoogte én diepte verstelbaar. Dat is in deze klasse niet vanzelfsprekend, maar Hyundai doet er niet lullig over.

Een mild-hybride Hyundai i20

Dan is er die badge op onze testauto: ‘48V’. Niet 48 kleppen – 48 volt. Nog niet zo lang geleden was zoiets voorbehouden aan zakenlimo’s, maar Hyundai bouwt het zware elektrische systeem doodleuk in dit kleintje om er een volwaardige mild-hybride van te maken. Dit is dus zo’n geval waarbij we start/stop niet storend vinden. De starter-generator laat de 1,0-liter driecilinder zo snel aanslaan dat je er nooit op hoeft te wachten: laat de koppeling opkomen en hij is er meteen bij. Tijdens het uitrollen regenereert de i20 wanneer dat hem goeddunkt, waarbij je wat extra remwerking krijgt. Zo blijft ons gemiddelde verbruik over de hele testperiode steken op 5,5 l/100 km, en dat inclusief een pittige snelwegsprint naar huis, net op tijd voor de avondklok.

Tussengas

Over uitrollen gesproken: zet de Hyundai i20 eens in de Sport-modus en schakel terug. Verdraaid als ie niet spontaan tussengas geeft! Dit is geen rally-Yaris of opgeklopte GTI, maar Hyundai zag een softwaremogelijkheid en greep ’m. Volstrekt onnodig op een autootje als dit, maar het zit er maar mooi op en dat stemt ons vrolijk. Overigens gaven ze ’m tussen al dat techgeweld ook een handbediende handrem, dus iemand daar heeft gevoel voor humor.

Het motortje is een brave borst. Trillingen en overmatige herrie zijn ’m vreemd, hij doet z’n werk graag op de achtergrond, maar is ook niet te beroerd om een dot turbokoppel op te volgen met een gezonde hoeveelheid toeren. De handgeschakelde zesbak stelt gemak voorop en schakelt licht en duidelijk – echt een allemansvriend. Net als de hele i20 eigenlijk, met zijn rechttoe-rechtaan ergonomie en simpel te bedienen infotainment.

Een dikke i20 of een kale Golf?

Kleine auto’s zijn niet meer écht goedkoop en ook deze begint bij 18.635 euro (16.599 euro in België). Daarvoor krijg je dan wel handbediende airco, bluetooth en voetgangersherkenning met noodremfunctie. Onze testauto kost 25.635 euro (26.399 euro in België voor de Sky N-Line). Maar als je ziet wat je daar allemaal voor krijgt, hoe goed dat allemaal werkt en wat een overtuigend pakket het is, kun je je afvragen of een Golf zonder opties wel echt een betere keuze zou zijn dan deze über-i20. Als wij zouden zeggen van niet, ben je dan verrast?

Specificaties Hyundai i20 1.0 T-GDi Premium Sky (2021)


Motor
998 cc
driecilinder turbo
100 pk @ 4.500 tpm
171 Nm @ 4.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 10,4 s
top 188 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,1 l/100 km
116 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.040 x 1.775 x 1.450 mm (l x b x h)
2.580 mm (wielbasis)
1.065 kg
40 l (benzine)
262 / 1.165 l (bagage)
Prijzen
€ 25.635 (NL)
€ 26.399 (B) – Sky N-Line

Reacties

  • Wil heeft op 15 mei 2021 geschreven:

    Ik lees niets over de zitruimte achterin, zie een kleine bagage ruimte, dus ik begrijp de kop boven dit gekrabbel niet. Een Golf lijkt me toch ruimer. Bovendien haalt die toch echt meer uit de 1.0.-3 pitter.

    Reageer
  • Gertjan heeft op 15 mei 2021 geschreven:

    Lijkt mij dat je de i20 beter met een polo kunt vergelijken. En een i30 met een Golf.

    Reageer
  • Pete heeft op 14 mei 2021 geschreven:

    Zo zeg, standaard airco en electrische ramen. Wat een verwennerij…

    Reageer
  • Jurgbutt heeft op 14 mei 2021 geschreven:

    Alle reviews over VW lezend zeg ik rennend naar de Hyundai dealer!

    • Ikke heeft op 17 mei 2021 geschreven:

      Dat meehuilen met de wolven heb ik nu vaak genoeg gehoord. Ik heb ervaring met beide en het maakt geen verschil.

      Reageer
    Reageer
  • Marinus Trip heeft op 14 mei 2021 geschreven:

    Ik rij nu precies 1 jaar de i 20 met alle opties,geweldig wat een volledige auto ene dekje mag hem van mij hebben veel te duur voor at je krijgt.

    Reageer
  • Clio heeft op 14 mei 2021 geschreven:

    Zo kaal is de golf nou ook weer niet. Standaard airco of zelfs climatronic, electrische ramen en noem het maar op. Ik zou haast durven stellen dat de hyundai het helaas moet afleggen tegen de golf omdat deze gewoon geen uitstraling heeft. Nee, doe mij de Golf maar.

    • Jaap Aap heeft op 16 mei 2021 geschreven:

      Maar de enige uitstraling die een golf heeft is die van de ultieme grijze muizen auto. De i20 ziet er gewoon heel erg fris uit.

      • Brildrager heeft op 17 mei 2021 geschreven:

        Misschien moet je een keertje naar Specsavers. De buitenkant is uitwisselbaar voor elke andere Aziaat en de binnenkant ziet er niet uit met die strepen over het dashboard. Daarbij vergeleken is een Golf een masterclass van industrieel ontwerp.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Jurgbutt Reactie annuleren

(verplicht)