Stereotypes

Duitsers hebben de precisie, Fransen het comfort, Italianen stijl en Japanners hun eigenzinnigheid. Dat is tenminste de algemene opvatting. Tegenwoordig gaat het meer om uitstralen dan waarmaken. En Zuid-Korea? Tja, dat is een lastig land om een dergelijk stereotype over uit te spreken. ‘Troep’, kon je vroeger roepen, maar sinds een aantal jaren niet meer. Misschien ook wel omdat de beeldvorming van het land nogal overstemd wordt door zijn noordelijke broer en de gekke fratsen van de leider. Wanneer Hyundai trots verkondigt dat hun nieuwe hot hatch geboren is in het test- en ontwikkelingscentrum in Namyang, kunnen ze niet direct rekenen op enthousiast gejuich van deze kant van de planeet. Want waar ligt dat überhaupt? Waarom klinkt het als een zoet stukje snoepgoed? Kan Hyundai überhaupt hete auto’s bouwen? En als ze vervolgens beginnen over fijnslijpen op de Nürburgring, wordt het allemaal niet veel beter. Tegenwoordig test Hyundai zelfs de Tucson op de ‘Ring. Het voegt niet veel meer toe. Sterker nog: een aantal auto’s werd er alleen maar minder comfortabel van. En wat heeft een merk als Hyundai – dat uitstekende auto’s bouwt, maar nergens in uitblinkt – te zoeken in het hot hatch-segment?

De Hyundai i30 N N2 Performance heeft zo zijn minpunten

De specs kunnen ook niet rekenen op applaus. Zelfs met 275 pk doet de i30 N er 6,1 seconden over om de 100 km/u te bereiken. Ter vergelijking: de Golf Clubsport S doet het in 5,9 met ‘slechts’ 261 pk. Maar inderdaad: een auto afrekenen op zijn 0 naar 100-tijd is niet helemaal eerlijk. En dan de prijs: 42.995 euro (33.999 euro in België) voor de sterkste versie (250 pk: 39.995/29.999 euro). Geen koopje dus. Sowieso is de Hyundai i30 N vooral een imagobooster. In ieder geval in Nederland. Financieel zet een hot hatch in het c-segment hier geen zoden aan de dijk. De nichemarkt telt zo’n 700 exemplaren per jaar. Als Hyundai er 100 (wat de Golf ook ongeveer doet) kan wegzetten, is het al veel. En als je nu denkt: ‘typisch TopGear, eerst een auto afkraken en dan ophemelen’, dan heb je het, eh, goed. Want ongelofelijk: wat hebben we ons vermaakt in het eerste N-model van Hyundai.

Altijd en overal kun je op het gas

Op het stuur smeekt een knop met een geblokte vlag erom ingedrukt te worden. Op dat moment schiet de i30 in de N-modus. De feeststand scherpt de dempers, de stabiliteitscontrole, het elektronische sperdifferentieel en de stuurbekrachtiging aan. De schakelindicator tussen de tellers (vrij uniek voor dit segment) loopt vol en laat weten wanneer het tijd is voor de volgende versnelling. Als beloning trakteert de uitlaat je op een schotensalvo. En niet een beetje ook. Bij het terugschakelen in de N-modus geeft de auto zelf tussengas (ook al vrij uniek in dit segment) en nog wat klappen na. Wachten voor het stoplicht was nog nooit zo leuk in een hot hatch.
Maar weinig van zijn concurrenten zijn zó vocaal als de Hyundai i30 N. Ook het stuur brabbelt er gretig op los en laat precies weten wat de auto aan het doen is. Als je flink op het gas gaat, is het een ware deugniet. De brede banden zoeken in het ongelijke asfalt en je moet stoeien om hem recht te houden. Op gelijk asfalt (lees: het circuit) en in de bochten doet het elektronische sperdifferieel uitstekend zijn werk. Van one wheel peel of torque steer is nauwelijks sprake. Het nep-sper trekt de i30N zelfs naar de binnenkant van een bocht. De i30 N gaf op het circuit al het vertrouwen dat we nodig hadden. Alleen de remmen (optionele 18-inch remschijven!) begonnen iets sneller te faden dan we graag zouden willen.

Who to blame? Albert Biermann

Hoe heeft Hyundai zo’n vermakelijk model weten te maken? De schuld ligt bij Albert Biermann. (Ja, zelfs zijn naam is al een feestje). Lange tijd was hij de grote roerganger bij de M-divisie van BMW. Drie jaar geleden deed Hyundai hem een aanbod dat hij niet kon weigeren. Hij hield zich de afgelopen jaren bezig met het N-label van Hyundai, en zijn M-genen zijn merkbaar. Biermann plaatste een bom onder de saaiige Hyundai i30, raapte alle onderdelen weer bij elkaar, boog ze recht op de manier die hem goeddunkte en zette het geheel in elkaar. Daarbij monteerde hij nog een hoop performance-onderdelen die je niet terugvindt op de reguliere i30. Het resultaat is een explosieve hatch die ergens vaag lijkt op zijn normale broer, maar in letterlijk elk aspect leuker is. Op de kosten na.

Beter dan een GTI?

En dan de hamvraag: is het een betere hot hatch dan de bestverkopende concurrent, de Golf GTI? De Hyundai i30 N N2 Performance is net wat uitbundiger, ondeugender en baldadiger, maar is wat minder een goede allrounder. Want de ophanging is wat hard (voor ons gevoel harder dan nodig), de draaicirkel is een forse 11,6 meter groot (1 meter groter dan een standaard i30), hij is wat zwaar (1.429 kilo) en de interieurafwerking is nét even wat minder dan Duitse concurrenten. Kwalijk? Nee. Niemand zit te wachten op nóg een GTI, want die hebben we immers al. De Hyundai i30 N is voor mensen die juist iets anders willen en rijplezier op de eerste plek zetten.
Toch vreemd, een Koreaans product dat totaal onverwacht harten steelt met geheel eigenzinnig vermaak. Nog nooit eerder gehoord. Opeens wel zin om Gangnam Style weer eens op te zetten. In de toekomst giet Hyundai het vermaak-sausje over meer modellen. We verlangen vooral naar de i20, i40 en (doe eens gek) de H300, maar kijken niet gek op als de SUV’tjes van Hyundai ook met een performance-model komen. Hopelijk trappen ze genoeg op de rem en melken ze het label dat ze nu ijzersterk gelanceerd hebben niet te veel uit.

Luister naar de Hyundai I30 N N2 Performance

Specificaties Hyundai i30 N N2 Performance


Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
275 pk @ 6.000 tpm
378 Nm @ 1.450 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 6,1 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,1 l/100 km
163 g/km CO2 (F-label)

Afmetingen
4.335 x 1.795 x 1.451 mm (l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.429 kg
50 l (benzine)
395 / 1.301 l (bagage)

Prijzen
€ 42.995 euro (NL
€ 33.999 (B)

VONNIS
Hyundai heeft een serieuze hot hatch weten neer te zetten, al lijkt het op papier niet zo. Hopelijk weet Hyundai de mensen naar de dealers te trekken voor een proefrit, want de auto moet je zelf overtuigen

Reacties

  • HCarspotter heeft op 9 februari 2018 geschreven:

    Mag ik een rondje circuit mee met The Stig met deze auto?

    Reageer

Laat een antwoord achter aan HCarspotter Reactie annuleren

(verplicht)