Hyundai komt met de i30 Wagon, tegelijk met de Kia Ceed Sportswagon. En dus is de logische vraag: wie killt hier wie?

Lange tijd konden we er geen touw aan vastknopen, maar zo langzamerhand begint ons mild te dagen wat nou de verschillen zijn tussen Kia en Hyundai. Voor zover wij het kunnen beoordelen, moet Kia de wat meer behoudende zijn en Hyundai de wat frivolere – vandaar dat Kia geen Veloster heeft bijvoorbeeld. Maar er zijn meer verschillen die we daarmee niet direct kunnen rijmen.

Neem nou de i30 Wagon en de eerder door ons geteste Ceed Sportswagon. Zelfde onderstel, zelfde motor, zelfde basistechniek. Maar dan. In de bagageruimte van de Ceed zitten allemaal handige rails en sleepogen en gordels waarmee je zelfs een luciferdoosje klemvast kunt zetten naast je kratje bier. In de Hyundai niets van dat alles – het is niet eens een optie. In de Ceed kun je een soort scherm bestellen dat de plaats inneemt van je meters (en er precies zo uitziet). Dat stelt je bijvoorbeeld in staat de grootte van de cijfers aan te passen – we kennen wel wat ouderen die dat enorm op prijs zouden stellen. De Ceed kan (tegen meerprijs) zelf inparkeren; de i30 niet. En wat stelt de i30 daar tegenover? Nou: niets. Snap jij het dan nog?

Dat soort gekke verschillen daargelaten is de i30 Wagon natuurlijk ook een erg fijne auto. Rijdt goed, zit goed, ligt goed – niets op af te dingen. Het enige dat een beetje irriteert (net als bij de Ceed trouwens, alleen kwamen we daar in dat verhaal niet meer aan toe) is het gedrag van de motor. Dat is toch al niet het meest indrukwekkende deel van de auto, maar wat stoort is dat hij, als je de koppeling intrapt, niet of nauwelijks minder toeren gaat draaien. Sterker, hij schiet eerder eerst een klein stukje omhoog, om daarna héél langzaam naar beneden te vallen. Het is daardoor net alsof je opeens het schakelen verleerd bent. Bij elke keer poken hoor je even die motor loeien, alsof je je voet niet op tijd van het gas gehaald had. Het is geen groot ding, maar toch.

Het zijn dat soort kleine details (net als de besturing, die prima is, maar wel erg kunstmatig aanvoelt) die ervoor zorgen dat er nog steeds een gat is naar de echt grote jongens als de VW Golf, Opel Astra en Ford Focus. Het gat wordt met het model kleiner (er is al niet veel meer van over) en Hyundai slaat ook nog eens keihard toe met de prijs, uitrusting en niet te vergeten die vijf jaar volledige garantie, maar het is er nog steeds. Maar waar we tien jaar geleden iemand voor gek verklaard zouden hebben, kunnen we hem nu niet eens ongelijk geven als hij voor een Hyundai i30 Wagon gaat.


Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI Business Edition



12/20



Cijfers

0-100 km/u: 10,2 s

Top: 192 km/u

Verbruik: 5,8 l/100 km

Motor: 1.591 cc, viercilinder benzine

Aandrijving: voor

Vermogen: 135 pk

Koppel: 164 Nm

Gewicht: 1.198 kg

CO2: 130 g/km



Prijs

NL € 22.795

BE € 22.499



Vonnis

Dik voor elkaar, met een paar min of meer onbenullige kleinigheidjes en wat wonderlijke verschillen met zusje Ceed. Maar als dat het ergste is...

Reacties