Je zou het te midden van alle flitsende SUV’s, hippe elektrische start-ups en hypersportauto’s bijna vergeten, maar ze zijn er nog: normale auto’s. Gewoon, een auto met een benzinemotor, waarin elektriciteit alleen gebruikt wordt om de koplampen te laten branden, en die een deur of vijf en wél een voorruit heeft. Misschien is ie zelfs wel extra praktisch, omdat ie een verlengde daklijn heeft waardoor je nog meer bagage kunt meenemen. Een stationwagen noemen we dat. Je wist al nauwelijks meer dat ze nog bestonden, nietwaar? Nou, wij hebben er een, hoor: de onlangs vernieuwde Hyundai i30 Wagon.

Een keurige auto

Dat was ie al, en met zijn nieuwe grille, bumpers en koplampen heeft ie zich nu een bril in een reuze-eigentijds montuur laten aanmeten. Maar keurig blijft ie bovenal. Niemand zal voor hem in katzwijm vallen, maar je zult ook niemand tegenkomen die oprechte bezwaren tegen hem heeft. Je zou hem bijna de verblikking van de ideale ambtenaar kunnen noemen. Tikje gewoontjes, tegen het saaie aan, maar oerdegelijk, altijd paraat en door en door betrouwbaar. Als de Belastingdienst door Hyundais werd bevolkt, zag voor een hoop mensen de wereld er een stuk beter uit.

Binnen in de Hyundai i30 Wagon zet die indruk zich naadloos voort. Alle materialen zijn van pico-bello kwaliteit, de ergonomie is top, alles wat je wilt vinden, heb in minder dan geen tijd te pakken. De stoelen zitten uitstekend en zijn prima verstelbaar, net als het stuur. Het uit- en overzicht is dik in orde en waar nodig word je voorbeeldig bijgestaan door camera’s en piepjes.

Genoeg plek in de Hyundai i30 Wagon

Er is overal meer dan voldoende ruimte, ook op de achterbank en in de kofferbak. En ook voorin als je kleine of middelgrote spulletjes kwijt wilt. De Hyundai i30 Wagon is vanbinnen serieus een stuk ruimer dan hij vanbuiten oogt. Is het allemaal bijzonder? Nee. Is het allemaal goed voor elkaar? Nou en of, en dat is op zich wél weer bijzonder, als je ziet wat een zooitje sommige merken van de kleinste dingen kunnen maken.

Hier klopt eigenlijk alles, met als enige kanttekening dat het allemaal wel érg zwart en donker is. En dan had onze ‘sportieve’ N Line-uitvoering nog hier en daar wat rode stiksels. Niet dat we daar op een grauwe maandagmorgen in somber januari nou zo blij van werden, maar anders was werkelijk álles suïcide-zwart geweest. Misschien toch wat opties voor een lichter interieur doorvoeren, Hyundai.

Hoe rijdt het?

Ook rijden doet de Hyundai i30 Wagon uitermate adequaat. Ons grootste kritiekpunt op Hyundais was altijd de motoren, omdat ze wel goed waren maar ongeïnspireerd, alsof ze er eigenlijk niet zo veel zin in hadden. Daar is niks aan veranderd, al kun je de 160 pk sterke 1.5-motor wel een zetje geven door bij de Drive Modes voor Sport te kiezen. Dan reageert hij een heel stuk alerter op het gaspedaal en is er heus wel wat peper in die ambtenaar te douwen. Dan is het alsof ie op de vrijmibo tóch dat tweede glaasje Moezelwijn heeft genomen en opeens gaat vragen of Cora van de administratie al een vriend heeft.

Als je de volgende morgen instapt en de startknop hebt ingedrukt, blijkt de hele boel standaard toch weer op zaaddodend standje Eco te staan. Kijk, dat bedoelen we nou. Op de keper beschouwd is het een ontzettend goede auto, die i30 Wagon. Het zal je nergens aan ontbreken – ook aan rijhulpjes niet, bijvoorbeeld, die ook allemaal zijn geüpdatet en goed, zij het wel erg voorzichtig (…) werken. Maar toe, Hyundai, mag het iets sprankelender?

Specificaties Hyundai i30 Wagon N Line Sky (2021)


Motor
1.482 cc
viercilinder turbo
159 pk @ 5.500 tpm
253 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u 8,8 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,5 l/100 km
139 g/km CO2, B-label
Afmetingen
4.585 x 1.795 x 1.478 mm (l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.650 kg
45 l (benzine)
602 / 1.650 l (bagage)
Prijzen
€ 37.695 (NL)
€ 32.699 (B)

Reacties

  • Wim Kooij heeft op 3 mei 2021 geschreven:

    Ik heb met plezier gelezen.
    Ik ontving gaarne Uw documutatie.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)