
Tussen alle conceptcars door komt Hyundai met een extra lekkere versie van hun vermaarde hete hatchback. De Hyundai i30 N Project C, zoals ie voluit heet, heeft hetzelfde vermogen als de normale i30 N Performance Pack (rustig, daar achterin). Wel brengt hij een hoop koolstofvezel goodies met zich mee.
Volgens Hyundai is de i30 N Project C ‘het eerste high-performance-model’ van het merk. Je herkent ‘m aan z’n scherper gesneden design, vooral aan de voorkant. Hij is 50 kilo lichter en heeft dankzij de nodige onderstelaanpassingen een 6 millimeter lagere rijhoogte. Het zwaartepunt kwam 8,8 millimeter lager te liggen.
Veranderingen aan de Hyundai i30 N Project C
De gewichtsbesparing komt onder meer van nieuwe koolstofvezel carrosseriepanelen: de motorkap, de zij-skirts en de voorspoiler en diffuser. Ook nieuwe Sabelt-kuipstoelen helpen mee, evenals ophangingsdelen uit aluminium in plaats van staal. De 19-inch wielen van OZ Racing doen een flinke duit in het zakje: die zijn met z’n vieren maar liefst 22 kilo lichter.
Technisch baseert de Hyundai i30 N Project C zich zoals gezegd op de i30 N Performance Pack. Dat betekent 275 pk uit een viercilinder turbo, een handgeschakelde zesbak en een stabilisatorstang achter voor levendig bochtengedrag. Enkele unieke elementen zijn de oranje remklauwen, de pookknop van geborsteld aluminium en een plakkaatje op het dashboard met een productienummer: één van 600. Jazeker, de Project C is gelimiteerd, wat ervoor moet zorgen dat je ‘m nóg harder wilt hebben.
Meer van TopGear


Hyundai i30 krijgt tweede facelift om je de i30 N te doen vergeten

De 10 snelste hatchbacks ter wereld

Hyundai i30 Wagon N Line Sky

Hyundai i30 N facelift brengt schakelflippers

Hyundai i30-facelift is hier

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Hyundai N stopt met benzineauto’s, richt zich op ‘betaalbare sportieve EV’

Hyundai i30 N facelift brengt schakelflippers

Hyundai i30 N Project C is lichter

De beste hot hatch

Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

Mercedes-AMG: de handbak is dood

BMW M3 en M4 komen met handbak, omdat Amerika

Geruchten over Audi RS 6 Performance wakkeren aan

Mercedes EQS: een S-klasse van de toekomst

Audi AI Trail komt met uitneembare tuinstoelen

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?
