Upsizing is niet een woord dat je veel hoort in de Europese autowereld. Maar mocht deze opgefriste Jaguar F-type een pionier blijken te zijn, dan zou daar weleens verandering in kunnen komen. De tweezits sportauto uit Coventry heeft immers een grootse metamorfose ondergaan, de grootste in z’n zevenjarige leventje.
Als we de controversiële nieuwe koplampen even laten voor wat ze zijn, vinden we het grootste nieuws in de motorruimte. De 3,0-liter supercharged V6 die de middelste F-types uit het gamma aanvuurde, maakt plaats voor een iets getemde 5,0-liter V8. Net nu vrijwel iedere autobouwer nietsontziend snoeit in het motorvolume en het cilinderaantal terugdringt vanwege de steeds strenger wordende emissie-eisen, komen de Britten hiermee. Ja, zo kan het dus ook.
De motor zelf is eender aan alle V8’en die dikke Jaguars en Land Rovers al eeuwen aandrijven. 5,0 liter groot dus, met een supercharger voor extra respons en soepeler gedrag dan een turbo-equivalent zou bieden. De claim is 450 pk, maar in werkelijkheid voelt de motor in deze Jaguar F-type Convertible P450 R-Dynamic beter aan dan die in de F-type R. Terwijl die toch 125 pk meer heeft.
De specs van de F-type P450
Dit is een behoorlijk snelle machine, met een stampende motor waarvan het maximale koppel al vrijkomt bij een turbo-achtige 2.500 tpm. Ook z’n sprinttijd van 0 naar 100 km/u – 4,6 seconden – is bepaald niet duf te noemen. Je hebt bij de Jaguar F-type Convertible P450 (de P staat voor petrol, benzine, en 450 voor het vermogen) de keus uit achter- of vierwielaandrijving. Waar we vroeger meteen en zonder aarzelen voor dat laatste zouden hebben gekozen – de vroege F-types waren opstandige bengeltjes als je ze in beroerde omstandigheden reed – is het weggedrag nu zo volwassen dat we voor een lager gewicht zouden gaan, en dus voor achterwielaandrijving.
Hij is stijlvoller en betergemanierd dan ooit, maar ook nog altijd beweeglijk, opwindend en tot op zekere hoogte wel in voor een lolletje. Hoewel de uitlaat altijd start in de ‘stille modus’, zijn er boven de 3.500 tpm authentieke ploffen en knallen te horen. De acht trappen van de nog altijd indrukwekkende flipperautomaat zijn nog steeds lekker kort. Je bent al snel geneigd de pook met de hand te gaan schakelen om de volledige controle te hebben. Dit is de nieuwe sweet spot in het F-type-gamma.
Het interieur van de Jaguar F-type Convertible
Het dashboard heeft exact dezelfde indeling als voorheen. Dat is knap, omdat het volledig digitale instrumentencluster er naadloos in moest worden geïntegreerd. Vanbinnen voelt de auto niet meteen heel fris of modern aan, maar ook niet al te gedateerd. De keurige afwerking en de mooie details (de elektrisch in- en uitklappende ventilatieopeningen, de joystick-pook) worden veel mooier oud dan we ooit hadden durven hopen. Daardoor heerst er in de cabine nog altijd een speciaal sfeertje.
Maar dit alles betekent ook dat de oude makkes er nog altijd zijn. De F is breder en zwaarder en dus lastiger in de stad te rijden dan vergelijkbare Porsches. De bagageruimte van de cabriolet is miniem en hij voelt – zonder head-up display en met een beperkt aantal actieve veiligheidssystemen – een beetje aan als een auto uit een ander tijdperk. Toch: er zullen bepaalde autoliefhebbers zijn die dat omarmen als een eenvoudiger, traditioneler aanpak. Dat zouden best eens dezelfde mensen kunnen zijn die staan te applaudisseren omdat z’n motor is gegroeid, denken we. Zeg het niet tegen Greta, maar we begrijpen hen wel.
Specificaties Jaguar F-type Convertible P450 (2020)
Motor
5.000 cc
V8 supercharged
450 pk @ 6.000 tpm
580 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,6 s
top 285 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,6 l/100 km
241 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.470 x 1.885 x 1.308 mm (l x b x h)
2.622 mm (wielbasis)
1.735 kg
70 l (benzine)
233 l (bagage)
Prijzen
€ 152.630 (NL)
€ 100.990 (B)
Reacties