Jaguar bestond in 2010 75 jaar en om dat te vieren organiseerden ze een heritage tour van 75 oude en bijzondere Jag’s van hometown Coventry via Londen – waar het ooit het eerste model werd gepresenteerd – naar Goodwood Revival. TopGear rijdt mee.
Als je jarig bent, vier je dat. Helemaal als je 75 wordt. 75 prachtige en vooral ook bijzondere Jaguars reden mee in een bijzondere tour ter gelegenheid van Jaguars verjaardag. Jaguar had heel selectief de eigenaren van bijzondere modellen uitgenodigd om mee te rijden in de rit van Coventry, via Londen, naar Goodwood. Die bijzondere modellen in particulier bezit, aangevuld met enkele bijzondere modellen die Jaguar zelf nog heeft, vormden tezamen een colonne voor deze rit en wij als eenvoudige journalisten, mochten op de bijrijdersstoel plaatsnemen.
Op zich kunnen we ons voorstellen dat een particulier in het bezit van een uniek en antiek exemplaar ons niet het stuur in handen geeft om zijn zorgvuldig gerestaureerde en onderhouden juweel door ons te laten afraggen. TopGear heeft toch een beetje de naam van ‘stevige doorrijders’ dus een beetje begrip kunnen we voor die gedachte wel opbrengen. De wetenschap dat bijna geen van de aanwezige journalisten zelf kon sturen, verzachtte dit kleine leed toch enigszins voor ons.
Terug naar die bijzondere Jaguars. De oudste aanwezige Jag was de SS (Silver Swallow) 1.5 litre Coachbuilt Saloon uit 1937, toen Jaguar al wel bestond maar nog niet zo heette. Eigenlijk bestaat Jaguar namelijk al 88 jaar, want in 1922 richtte William Lyons de Swallow Sidecar Company op, in het Engelse Blackpool. Deze voorloper van Jaguar produceerde zijspancombinaties voor motorfietsen. In 1927 werd gestart met carrosseriebouw en in 1928 verhuisde men van Blackpool naar Coventry. Pas in 1935 deed de naam Jaguar voor het eerst zijn intrede, met de bouw van auto’s. De grote doorbraak kwam echter na 1948 met de introductie van de Jaguar Mk V die de autofabrikant definitief op de kaart zette.
De jongste Jag die meereed was de X300 uit 1996. Alle modellen waren aanwezig: uiteraard de prachtige E-types, C- en D-types, Mark’s, XJ’s en oude XK’s. Ook reden er wat Daimlers rond, het merk dat in 1960 werd ingelijfd ten behoeve van een ruimere productiecapaciteit.
TopGear reed mee met Alan Bennett in een Jaguar XJ6 S2 Coupé uit 1976. Alan erfde de auto een paar jaar geleden van een vriend en bezat al een XJ uit ’70. ‘De auto is in concoursstaat en rijdt perfect. Ik rijd er met name zondagse ritjes mee’. Alan, niet hoger dan 1,60 meter heeft bruin suède racehandschoenen aan, en is ondanks z’n 75 jaar – hoe toevallig – nog een excellent chauffeur. Van TopGear had hij wel eens gehoord: gelezen niet, wel eens gekeken. Liever doet Alan zich tegoed aan blaadjes over oude auto’s. Begrijpelijk in zijn geval.
Oh, en die tour begon dus in Coventry waar het hoofdkantoor van Jaguar nog steeds staat en eindigde de eerste dag in Londen. 75 jaar geleden werd daar, in de Crystal Room van het Mayfair hotel, de eerste Jaguar aan de pers gepresenteerd. Nu was er ter viering van dat heuglijke feit een galadiner in bijzijn van Norman Dewis, de 90-jarige en nog zeer krasse testrijder van Jaguar, en de kleinzoon van de oprichter William Lyons. Ja, TopGear zat in smoking.
De tour werd de volgende dag afgesloten met een rit van Londen naar Goodwood Revival. Mocht je het niet kennen: Goodwood is een op en top Brits autofestival en de jaarlijkse Revival-editie draait alleen maar om fraaie klassiekers. Dat ‘klassiek’ nemen de Britten zo letterlijk dat ze niet alleen hun oude paradepaardjes van stal halen om er op Goodwood ongegeneerd hard mee te rijden, maar ze beleven de oude tijden ook door zich potsierlijk – lees: in oude klederdracht – uit te dossen, vanuit de kofferbak te picknicken en zonder enige vorm van afgunst van elkaars klassiekers te genieten. Voor de liefhebbers: we kwamen de legendarische coureur Sir Stirling Moss tegen (op krukken), autofreak Rowan Atkinson (zonder grappen) en coureur Sir Jacky Stewart (met pet) die daar allen vrijelijk rondliepen. En wij ook. In pofbroek, met geruite pet. Volgende keer weer.
Reacties