Eigenlijk best bijzonder, de metamorfose die Jeep de laatste jaren heeft doorgemaakt. Het is nog niet zo lang geleden dat je ze in Europa nauwelijks zag rijden, buiten een handjevol Cherokees en heel af en toe een Wrangler. Het merk opereerde altijd een beetje in een niche van buitenmensen en paardensporters en wist op onze markt nooit echt door te breken.

Dat begon begin deze eeuw gestaag te veranderen met de komst van kleinere, toegankelijkere modellen die minder hardcore offroad-gericht waren: eerst de Patriot en Compass, toen de Renegade, meer recentelijk de Avenger. En nu heeft Jeep het voor elkaar dat je ze onderhand in één adem kunt noemen met merken die meer in de mainstream opereren.

De laatste tijd gaat de meeste aandacht uit naar de Avenger, die daarmee de spotlight opeist van voorheen de instap-Jeep, de Renegade. Goed, die draait ook al even mee – sinds 2015 – maar de twee Jeepjes bevinden zich zo’n beetje in hetzelfde segment en ontlopen elkaar ook niet heel veel qua prijs. De Renegade is iets groter, zwaarder en duidelijk anders van opzet. En heel eerlijk gezegd vinden we ’m ook toffer en eigenzinniger.

Waarom we de Jeep Renegade leuker vinden dan de Avenger

Ondanks z’n compacte buitenafmetingen voelt de Renegade vanbinnen ruim en volwassen aan. Het hoge dak, de steile voorruit en de A-stijlen in een ander postcodegebied maken de ervaring hier heel anders dan in welke andere kleine crossover ook. Voor 2024 voert Jeep een technische update door die bestaat uit nieuw infotainment met twee grote schermen, Android, over-the-air updates, USB-C en nog het een en ander. Hoewel het zich soms wat gezapig laat bedienen, ziet het er fraai uit en zorgt het dat het licht bejaarde interieur weer wat recenter aanvoelt.

Deze Jeep kent geen rijmodi, geen afdaalhulp of andere trucjes; zaken die de Avenger bijvoorbeeld wel heeft. In deze e-Hybrid-versie gebruikt hij een grotere benzinemotor – een 1.5 viercilinder tegen een 1.2 driecilinder – en laat hij ook een hoger verbruik noteren (op onze gevarieerde testroute kwamen we op 8,2 l/100 km, tegen 6,6 l/100 km voor de Avenger). Daar staat tegenover dat hij ook iets vlotter is, al mag dat niet echt een naam hebben. Puur op cijfers en feiten zul je de Renegade dus niet snel verkiezen boven zijn jongere broertje (of een van de vele andere opties in deze klasse).

Hij rijdt deze Jeep Renegade e-Hybrid?

Wat betreft het rijden dan, misschien? Dat hangt er maar net van af. De mild-hybride aandrijflijn voelt wat minder ‘logisch’ aan dan die van de Avenger – er wordt meer geweifeld in het samenspel tussen de benzine- en elektromotor, de zeventraps automaat is minder alert dan de zestraps DCT. Hij is alsnog kwiek en kan in de stad ook bescheiden stukjes vol-elektrisch rijden, wat op zich al bijzonder is voor iets dat zich als mild-hybride laat classificeren. Maar de verfijning ontbreekt een beetje.

De rest van de rijervaring sluit daar aardig bij aan. In de stuurbeweging zit een fractie loze ruimte, waardoor de reactie van de voorwielen op je input gevoelsmatig wat laat komt. Het onderstel is op slechtere ondergronden bonkig en de vierkante carrosserie fungeert als klankkast voor de klappen. Er zitten geen flippers achter het stuur; wil je zelf schakelen, dan mag je dat ouderwets met de lompe pook tussen de voorstoelen doen.

Weet wat je koopt met de Jeep Renegade

Allemaal redenen waarom wij de Renegade juist zouden verkiezen boven de modernere Avenger. Je koopt namelijk geen VW’tje, je koopt een Jeep. Die hoort een beetje ruig en onbeholpen te zijn. Een Jeep is een auto waarin je nog het gevoel mag hebben dat je een utilitair wezen bent met eelt op de handen en drek onder de voeten. En ondanks het leer en het panoramadak krijgt de Renegade dat voor elkaar. Door de noeste vormgeving, met z’n vuistdikke deurklinken, en door in het geheel een beetje ongepolijst te zijn.

Les zoveel in de automobiele wetenschap: beter is niet altijd beter. Het model dat bijna op z’n einde loopt, maar in al die jaren aan charme niets heeft ingeboet, kan zomaar hoger scoren op de hartslagmeter dan nieuwere en aantoonbaar betere aanbiedingen. Zolang de Renegade er nog is, omhelzen wij ’m iets te hard met een paar geëmotioneerde, mannelijke klappen op z’n schouders. Gabber.

Specificaties van de Jeep Renegade e-Hybrid Altitude (2024)


Prijs                        
€ 37.858 (NL)
€ 32.250 (B)
Motorinhoud 
1.469 cc
Motortype        
viercilinder turbo hybride
Power                   
130 pk/96 kW, 240 Nm
Aandrijving      
voorwielen, 7v automaat
Acceleratie      
0-100 km/u in 9,7 s
Topsnelheid    
191 km/u
Verbruik             
5,7 l/100 km
CO2-uitstoot 
128 g/km
Tankinhoud     
48 l (benzine)
Afmetingen     
4.236 x 1.805 x 1.667 mm (l x b x h)
Wielbasis         
2.570 mm
Gewicht             
1.395 kg
Bagage                
351 l
Voor
Nog steeds een karaktervolle verschijning, voelt volwassen aan
Tegen
Aandrijflijn niet opzienbarend, er is veel nieuwers en beters te krijgen

Reacties

  • Fomo heeft op 31 juli 2024 geschreven:

    Alle Jeeps zijn bijzonder slecht. Koop een Toyata landcruiser of zoiets.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)