Doordat je al te zeer opgewonden raakt, het gaat hier om een schaalmodel. Een zeer mooi schaalmodel inderdaad, maar deze in een schaal van 1:8 door de firma Amalgam gebouwde auto zit net zo ver in de pijplijn als het voorgestelde Lancia Stratos GT2-project.
Hij werd door ontwerper Chris Hrabalek gepresenteerd aan Nieuwe Lancia Stratos-financier Michael Stoschek tijdens een diner dat volgde op de mediapresentatie van de auto. Ogenschijnlijk was de auto slechts bedoeld als bedankje voor het mogelijk maken van het hele project, maar Hrabalek is slim genoeg om in te schatten dat Stochek misschien toehapt om zich te committeren aan een compleet GT2-programma van de Lancia Stratos.
De ontwerper vroeg bovendien het Italiaanse Danisi Engineering (die onder meer Alfa Romeo-touringcars ontwikkelde) om een haalbaarheidsstudie te doen naar het project. Hij claimt dat de vele aerodynamische verfijningen – inclusief een nieuwe voorspoiler, additionele luchtinlaten in de wielkasten, een recht van voren naar achteren lopende uitlaat en een vleugel achterop met daaronder een diffuser – allemaal exact zo zijn als ze op de echte auto zouden moeten verschijnen. Dit is duidelijk een jongen die zijn huiswerk doet.
Het grappige is dat de nu beroemde 2006 P4/5 one-off van James Glickenhaus wordt gevolgd door een op de Ferrari F430 GT2 gebaseerde racespecial, waarmee naar verluidt dit jaar de 24 uur van de Nürburgring wordt verreden. De man die dat project begeleidt, is Paolo Garella. Inderdaad, dezelfde Paolo Garella die de Lancia Stratos-straatauto ontwikkelde.
Back to the Future
Wanneer je de toekomst wilt begrijpen, is het soms goed om naar het verleden te kijken.
De jaren zeventig waren een goed decennium voor de auto. De Italianen waren vooral goed bezig. Zij vonden in de jaren zestig de supersportwagen uit door de motor naar het midden te verplaatsen, maar toen het nieuwe decennium voor de deur stond, gingen ontwerpers als Giugiaro en Gandini pas echt goed los.Maar zelfs gemeten naar de standaard van die tijd was de Lancia Stratos iets bijzonders. Of, om het op een andere manier te zeggen, toen TopGear een lijst maakte met de 100 meest sexy supercars, welke denk je dat Jeremy nomineerde? ‘Slecht gemaakt, moeilijk om te besturen, belachelijk duur, maar jij zou het ook doen, toch?’ schreef hij. En hij had gelijk.
De Lancia Stratos is een van Gandini’s meesterwerken
Z’n naam verscheen voor het eerst in combinatie met de Bertone Stratos Zero-concept; een van die psychedelische auto’s waaraan absoluut geen enkele ronding was te ontdekken, afgezien van de wielen. Een meer herkenbaar Lancia Stratos-concept volgde in 1971. Deze was voorzien van de doorgetrokken voorruit, de dikke voorassen en de ultrakorte wielbasis.
Lancia (en later Ferrari)-racebaas Cesare Fiorio besloot dat het een goed rallywapen zou zijn en de Stratos werd gehomologeerd voor het WRC in 1974. Hij won de titel in 1974, 1975 en 1976.
Hoe uniek is de Lancia Stratos?
In totaal werden 492 straatauto’s geproduceerd en om in zo’n auto te rijden anno 2011 is een unieke ervaring. Het herinnert je aan het feit dat auto’s groot en zwaar zijn geworden, hoewel de keerzijde is dat je in een Stratos niet graag betrokken raakt bij een ongeval. Gezien zijn uitdagende zwaartepunt, in het midden geplaatste 2.4 liter Ferrari Dino V6 en vooral zijn listig korte wielbasis, was het op de weg houden van een Stratos geen eenvoudige opgave. Dit was een van de meest spectaculaire en onhandelbare auto’s aller tijden. Nog een reden waarom we zo van ‘m houden.
Reacties