Zelfs Maserati, het merk dat volgens onderzoek testosteronpieken bij vrouwen kan veroorzaken met zijn V8-motoren (dit is echt waar, Google maar even), gaat aan de volledig elektrische auto. Zonde? Nee, hoor. Het merk kiest voor twee uitersten: volledig elektrisch óf een volbloed benzinemotor, zoals deze Maserati Ghibli Trofeo met een V8 van Ferrari. Een plug-in hybride aandrijflijn zou onnodig gewicht toevoegen.
Als het gaat om gewicht een verstandige keuze, zoals je verderop kunt lezen. Voor wie toch een beetje op de ijsbeertjes wil letten, is er een viercilinder met een nogal milde mild-hybride aandrijflijn. Wel is de Trofeo-lijn waarschijnlijk voorlopig de laatste met een V8 van Ferrari, want Maserati ontwikkelde een eigen V6-motor die ze graag willen gaan gebruiken. Een goede reden om er extra van te genieten.
De Maserati Ghibli Trofeo is niet wat je ervan verwacht
Bij het horen van de specs verwacht je een supercar met twee extra deuren, maar dat valt wat tegen. De Ghibli is een rijdende rollade – en dan hebben we het niet over het soort dat je in de slagerij koopt. Een kilootje extra is natuurlijk niet erg, maar door er strakke kleding overheen te trekken, maak je het er niet beter op. Maserati monteerde een zogenaamd sportief (en dus stug) onderstel, maar in de bochten is de 1.960 kilo heel merkbaar. Het resultaat is een auto die niet dynamisch aanvoelt, maar tegelijk ook niet heel comfortabel is.
Daarnaast is de zit- en stuurpositie is niet uitgesproken sportief, je voelt je eerder chauffeur dan coureur. De voorstoelen hebben een narcistisch karakter; ze wekken de indruk veel steun te bieden, maar in werkelijkheid valt dat tegen en ze zijn zelfs vrij hard. Daarbij is onze Maserati Ghibli Trofeo voorzien van een dakraam dat de nodige hoofdruimte afsnoept. Voor lange mensen houdt het niet over.
Hoe erg is dat allemaal?
Maserati bouwt nu eenmaal geen dociele ja-knikkertjes die iedereen tevreden willen houden. Sterker nog, we zouden teleurgesteld zijn als de Ghibli Trofeo de perfectie zou benaderen; Duitse auto’s hebben we immers al zat. Goed, z’n charme is nét niet genoeg om weg te komen met z’n oncomfortabele onderstel, maar hij doet z’n best.
De Trofeo is een maatpak
Want het gevoel dat de Maserati Ghibli Trofeo je geeft, is bijzonder; vergelijkbaar met het gevoel wanneer je jezelf in een driedelig pak hijst voor een bijzondere gelegenheid. Het is gewoon fijn om in de Maserati te rijden, en de overvloed aan blikken van passanten bevestigen dit. Het ontwerp gaat al acht jaar mee, maar de Ghibli blijft een van de mooiste sedans van dit moment.
Dan hebben we nog niet eens de fenomenale V8 aangestipt. De 3,8-liter turbomotor behoeft eigenlijk geen introductie. Ferrari ontving er al meerdere onderscheidingen voor en zelfs in een sedan van bijna 2.000 kilo voelt de achtcilinder zich prima thuis. De Ghibli Trofeo is niet alleen snel, hij voelt ook zo aan door de enorme klap koppel die vrijkomt bij het bepotelen van het gaspedaal.
Hoe klinkt de Maserati Ghibli Trofeo dan?
In de normale stand is de V8 nauwelijks hoorbaar, maar in de Sport-modus vult een aangenaam roffeltje het interieur. Een fijn aantal decibels voor een GT, maar voor iets dat Trofeo heet, had het wel iets luider gemogen. Goed, dat is niet de schuld van Maserati, maar eerder van het verplichte partikelfilter en andere emissiezaken. Niets wat een goede uitlatenboer niet voor je kan oplossen.
Overigens is er een oplossing voor bijna alle problemen van deze Ghibli Trofeo: de Quattroporte. Voor 30.000 euro meer stap je in de grotere broer van deze sedan met dezelfde motor. Je levert nauwelijks in op snelheid, krijgt iets meer gewicht maar wel een fijner onderstel én dezelfde Ferrari-V8. Draait het je alleen om het uiterlijk, ga dan voor de verstandigere Ghibli Hybrid.
Specificaties Maserati Ghibli Trofeo
Motor
3.799 cc
V8 biturbo
580 pk @ 5.750 tpm
730 Nm @ 2.250 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,3 s
top 326 km/u
Verbruik (gemiddeld)
12,3 l/100 km
279 g/km CO2 F label
Afmetingen
4.971 x 1.945 x 1.461 mm (l x b x h)
2.998 mm (wielbasis)
1.960 kg
80 l (benzine)
500 (bagage)
Prijzen
€ 194.802 (NL)
€ 136.300 (B)
.. heeft op 25 juli 2021 geschreven:
Die hele auto lijkt op een Ferrari