Hoe zal dit soort dingen gaan bij een klein merk als Maserati? Je hebt een bescheiden gamma van drie modellen: Ghibli, Levante en Quattroporte. Waar, oké, onlangs de MC20 bijgekomen is – vier dus. Maar toch. Je bent net overgenomen door een nieuwe Franse eigenaar. Die verwacht vast iets van je, maar wat – geen idee. Je weet dat de toekomst er totaal anders uit gaat zien. Iets met elektriciteit, terwijl jouw forte juist je fenomenaal klinkende en presterende verbrandingsmotoren zijn. Daarbij weet je: stilstand is achteruitgang, we moeten íéts en we moeten dóór. We vermoeden dat het bij de mensen van Maserati geleid heeft tot vooral één ding: vergaderen.
Bij die vergaderingen lieten de tijgers van de marketing-afdeling weten: we moeten ‘rumour around the brand’ (of ander vreselijk marketeers-lingo) hebben en het mag niks kosten. Weet je wat we doen: we gooien alle uitrustingsniveaus om. Nieuwe namen voor min of meer hetzelfde, maakt niet uit, we kunnen er weer wat persberichten uitgooien, publiciteit, altijd goed. En zo hebben termen als GranSport en GranLusso nu plaatsgemaakt voor (in oplopende volgorde van prijs) GT, Executive, Modena en Modena S. En Trofeo, maar die bestond al voor de krachtigste topversies. Het heeft waarschijnlijk veel vergaderingen gekost en is besloten met champagne, maar jij mag het onmiddellijk vergeten: marketing, gaat nergens over.
Hoe de Maserati Levante GT Hybrid ontstond
De technische afdeling kwam waarschijnlijk niet veel verder dan: ‘Die mild-hybride aandrijflijn uit de Ghibli, die past ook makkelijk in de Levante.’ Altijd doen, bij de Ghibli scheelde het ook meteen een hoop knaken in de aanschafprijs, gaan met die banaan. En zo zitten we hier in ’s werelds mooiste SUV (over dit statement kan niet worden gecommuniceerd) die min of meer is opgezadeld met een nietszeggende nieuwe naam en een motor waarbij je op zijn minst vraagtekens kunt zetten.
Het is namelijk een (ga zitten) viercilinder. Echt. Het merk dat een naam op te houden heeft op het gebied van grommende, brullende en gillende zes- en vooral achtcilinders, kleunt nu doodleuk een treurig vierpeutertje in zijn zwaarste auto. En dat vergezeld van een elektrisch motortje dat het in een speeltje nog niet eens vol zou houden om tot iets hoogtepunterigs te komen. Hoe ‘Maserati’ is dat nog?
De specificaties van de Maserati Levante GT Hybrid
Net als we in het geval van de Ghibli Hybrid zeiden: het valt nóg mee. De van Alfa afkomstige motor produceert een gezonde 330 pk en 440 Nm, wat voor een vierpruttelaar best veel is. Het stelt hem in staat om 100 km/u te bereiken in 6,0 seconden, net zo vlot als de overbodig geworden basis-V6. Dat ligt aan dat elektromotortje. Dat kan de auto niet eens in zijn eentje voortbewegen, maar is slechts bedoeld om het gat op te vullen dat de turbo nodig heeft om op te spoelen. Die turbo is nu dus zo goed als altijd actief, en dat helpt.
Het geluid valt ook nog mee. We hebben eerlijk gezegd geen idee of het via de speakers nog wat wordt aangejaagd, maar het klinkt niet eens zo verkeerd. De viercilinder in de Maserati Levante GT Hybrid is geen match voor de V6 of zeker de V8 natuurlijk, maar je moet wat. En dan is dit nog niet eens zo’n heel beroerd alternatief.
De prijs van de hybride SUV
Het blijft schipperen op deze manier. De Levante wordt er meteen een klap goedkoper van: de basisprijs is nu 116.523 euro. Dat scheelt 27 mille met de vorige basis-Levante. Niet mis, maar je moet je afvragen of mensen die een Maserati kopen daar nou heel erg mee bezig zijn. Die gaat het meer om beleving. Laten we hopen dat ze in de komende stille storm nog genoeg redenen weten te vinden om zich aan een Maserati te verbinden.
Specificaties Maserati Levante GT Hybrid (2021)
Motor
1.995 cc
viercilinder turbo hybride
330 pk @ 5.750 tpm
450 Nm @ 4.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u 6,0 s
top 245 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.n.b.
220 g/km CO2
Afmetingen
5.005 x 1.968 x 1.693 mm (l x b x h)
3.004 mm (wielbasis)
2.090 kg
80 l (benzine)
580 l (bagage)
Prijzen
€ 116.523 (NL)
€ 85.500 (B)
Reacties